وزیر بهداشت:

امكان دارد پاییز سختی داشته باشیم

امكان دارد پاییز سختی داشته باشیم وزیر بهداشت با اشاره به اینكه در بازگشایی مدارس در كنار وزارت آموزش و پرورش هستیم، اظهار داشت: اگر بتوانیم با آمیزه ای از آموزش های مجازی و حضوری و اطمینان بخشی به خانواده ها به جهت اینكه فرزندان شان در معرض صدمه نیستند، كار را دنبال نماییم اختلالی در سیستم آموزشی پیش نمی آید همانگونه كه در كنكور اثبات كردیم بهترین و سالم ترین لحظاتی كه داوطلبان گذرانده اند، لحظاتی بود كه آنها در جلسه كنكور حضور داشتند.


به گزارش ال مور به نقل از ایسنا، دکتر سعید نمکی در دیدار وزیر آموزش و پرورش که برای تبریک روز پزشک به وزیر بهداشت و مدافعان سلامت به ستاد وزارت بهداشت آمده بود، تصریح کرد: اعتقاد دارم پزشکانی که بعنوان مدافعان سلامت در سرحد عاشقی به شهادت رسیدند، دست پروردگان آموزگاران صدیقی هستند که آنها را در دوره های ابتدایی، راهنمایی، متوسطه و دانشگاه تربیت کرده اند.
وی افزود: همواره اعتقاد داشته ام که آموزش و پرورش، بنیانگزار توسعه ملی است و اگر بخواهیم ببینیم کشوری به سمت توسعه یافتگی حرکت می کند یا خیر، نباید اتوبان ها، کارخانه ها و چاه های نفت آنرا ببینیم بلکه باید ببینیم در مدارس آن چه کسانی روی نیمکت ها نشسته اند و در آن کشور چقدر دانش آموزان روح جستجو گر دارند و چقدر معلمان آمادگی پاسخگویی به این روح جستجوگر را کسب کرده اند.

وی ادامه داد: بطور قطع توسعه ملی محقق نخواهد شد مگر با تربیت انسان توسعه یافته و این انسان توسعه یافته به جز در دوران تولد که اذان در گوش نوزادان گفته می شود، از نخستین روزهای مدرسه شکل می گیرد و مدرسه نخستین ایستگاه جمعی است که کودک در آن محیط، خیلی چیزها را فرا می گیرد.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: در سازمان برنامه و بودجه معتقد بودم که اگر بخواهیم در توسعه ملی، تحول ایجاد نماییم باید در مدارس سرمایه گذاری نماییم، قوی ترین معلمان را برای آموزش دوران ابتدایی انتخاب نماییم، بهترین حقوق را به آنها بدهیم که دغدغه خاطر نداشته باشند تا بهترین انسان ها برای توسعه آینده کشور تربیت شوند.

دکتر نمکی افزود: بسیاری از موارد زندگی را باید از روزهای اول مدرسه به انسان ها آموخت. معتقدم خیلی وقت ها فقط حافظه دانش آموزان را پر می نماییم و در آموزش و جامعه محور تربیت کردن، نقصان هایی داریم. در بسیاری از کشورهای دنیا، روز اول کودکان را برای آموزش ترافیک به خیابانها، احترام به حقوق شهروندی و آشنایی با دموکراسی به مجلس می برند.

وی تصریح کرد: مدرسه بهترین کانون برای نظام سلامت است که بتواند تحول در بُعد توسعه نظام سلامت را از آنجا آغاز کند و امروز با عنایت به فرزند سالاری در خانواده ها، یک دانش آموز می تواند در نظام سلامت، یک پیام آور سلامت باشد چون امروزه دیگر کودکان و دانش آموزان، رستورانها را انتخاب و نظام تغذیه خانواده را ساماندهی می کنند.

وزیر بهداشت ضمن تقدیر از همراهی وزیر آموزش و پرورش در مبارزه با کرونا از روزهای نخست اپیدمی این ویروس در کشور، اظهار داشت: در رعایت پروتکل ها، بایدها و نباید هایی که باید اجرا می شد، وزیر آموزش و پرورش، همواره پیشگام بود و بارها اظهار داشت که همه فضاها، معلمان و ظرفیت های این وزارتخانه در خدمت مدیریت کرونا است.

دکتر نمکی تصریح کرد: زحمتی که همکاران ما در وزارت آموزش و پرورش برای ایجاد و تقویت زیرساخت فضای مجازی برای آموزش به دانش آموزان کشیدند، قوت قلب زیادی به ما داد که هم می توانیم از اینکه دانش آموزان از تحصیل دور می مانند، نهراسیم و هم اینکه نگران نباشیم که گرفتار مشکلات ناشی از بیماری می شوند. روزهای اول اگر می گفتند که کودکان کمتر به این ویروس مبتلا می شوند اما امروز شواهد محکمی داریم که با تغییر رفتار ویروس، کودکان را هم امکان دارد گرفتار کند.

وی تصریح کرد: امکان دارد پاییز سختی در پیش داشته باشیم که شاید شاهد همزمانی کرونا و آنفلوآنزا باشیم و وجود زیرساخت قوی استفاده از فضای مجازی برای آموزش، به ما خیلی جسارت و قدرت تصمیم گیری می دهد که هم آموزش و پرورش را دایر نگه داریم و هم برای جلوگیری از بیماری، تلاش نماییم.

وزیر بهداشت بیان داشت: طرح هایی را در وزارت بهداشت برای مدارس شروع کرده ایم که از نمونه های آن، مدارس عاری از پوسیدگی دندان است و برای نخستین بار آنرا در اردیبهشت سال قبل در نمین اردبیل بعنوان پایلوت آغاز کردیم و نیت ما این بود که دندان های یک میلیون و 200 هزار دانش آموز پایه ششم ابتدایی که دوره بسیار مناسبی است را عاری از پوسیدگی نماییم و راه را ادامه دادیم که با تعطیلات مدارس روبرو شد و امیدواریم که شاهد استمرار این طرح با کمک وزارت آموزش و پرورش باشیم.

دکتر نمکی با اشاره به اینکه طرح نماد یا نظام مراقبت های اجتماعی دانش آموزی یکی از طرح های مهم برای دانش آموزان است، اضافه کرد: این طرح یکی از زیباترین طرح هایی بود که در دولت تدبیر و امید بعنوان یک اقدام بین بخشی اجرا شد و خوشبختانه استمرار پیدا کرد و در چارچوب آن، بهداشت روان دانش آموزان در مدرسه و هم عوامل خطر تهدید کننده سلامت آنها مانند تغذیه و چاقی را می توان پایش و مراقبت کرد.

وی اظهار داشت: امروز نگران شیوه زندگی دانش آموزان در مدارس هستیم. معتقدیم که جلوگیری از بیماری های غیرواگیر را باید از مدارس آغاز نماییم نه زمانی که آنها در سنین نوجوانی و جوانی مبتلا شدند. در مدرسه می توانیم تغذیه مناسب و ورزش منظم را به دانش آموزان بیاموزیم و آنرا جزء لاینفکی از زندگی شان نماییم.

وزیر بهداشت افزود: امروز مشخص شده کودکان و نوجوانانی که گرفتار کووید19 می شوند و عامل خطری مانند چاقی دارند حداقل تا 10 برابر خطر مرگ و میر بالاتری دارند و اگر این مورد را با برنامه ای مدون و منظم پیش ببریم بطور قطع به کاهش صدمه های ناشی از کووید19 در گروه دانش آموزان، کمک کرده ایم.

دکتر نمکی خاطرنشان کرد: بطور قطع در مورد بازگشایی مدارس در کنار وزارت آموزش و پرورش هستیم و امکان دارد خانواده ها اضطراب داشته باشند. یقینا تک تک دانش آموزان، فرزندان و نوه های ما هستند و بطور قطع تلاش می نماییم تا هیچ کدام از آنها گرفتار مشکلات خاص نشوند اما سازمان جهانی بهداشت به تازگی اشاره کرده که کشورها، افزایش بزهکاری های اجتماعی و مشکلات ناشی از عدم زیستن دانش آموزان در مدرسه در کنار همدیگر، انزوا و مشکلات زندگی مدرن، عدم تحرک کافی و بهداشت روان را باید در دوران کرونا مدیریت کنند.

وی اضافه کرد: اگر بتوانیم با آمیزه ای از آموزش های مجازی و حضوری و اطمینان بخشی به خانواده ها به جهت اینکه فرزندان شان در معرض صدمه نیستند، کار را دنبال نماییم اختلالی در سیستم آموزشی پیش نمی آید همانگونه که در کنکور اثبات کردیم بهترین و سالم ترین لحظاتی که داوطلبان گذرانده اند، لحظاتی بود که آنها در جلسه کنکور حضور داشتند اما اگر تغییراتی حاصل شد با وزارت آموزش و پرورش بررسی خواهیم کرد.

وزیر بهداشت اظهار داشت: به نظر می رسد بهتر است به جای اینکه در دانشگاه ها ظرفیتی را ایجاد نماییم که مراقبین بهداشت مدارس را تربیت نماییم، بهتر است از ظرفیت کارشناسان بهداشت عمومی بیشتر استفاده نماییم. از سه دهه پیش که در وزارت بهداشت مسئولیت داشتم، اعتقاد داشتم که نیروهای بهداشتی باید چند ظرفیتی تربیت شوند و نباید فقط برای بهداشت کودک یا مدرسه تربیت شوند، بلکه باید چند وجهی فعالیت کنند.

بنابر اعلام روابط عمومی وزارت بهداشت، نمکی تصریح کرد: بهداشت یک پدیده بهم پیوسته است و نمی توان بهداشت مدرسه را از بهداشت حاملگی و بهداشت مدرسه و حاملگی را از بهداشت خانواده تفکیک کرد. اگر کارشناسان عمومی را با طی دوره های آموزشی کوتاه مدت برای موفقیت بیشتر در مدارس را تربیت نماییم، دستاوردهای بهتری خواهیم داشت.



1399/06/02
20:24:27
5.0 / 5
1684
تگهای خبر: آموزش , آینده , برند , بودجه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات کاربران عزیز ال مور در مورد این پست
نظر شما در مورد این مطلب ال مور
نام:
ایمیل:
نظر شما:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۳
Almor
almor.ir - حقوق سایت ال مور محفوظ و متعلق به مالک ال مور است

ال مور

فشن و کالاهای لوکس