در تالار رودكی تهران؛
رونمایی از شادوش
ال مور: آیین رونمایی از آلبوم موسیقی شادوَش اثر جدید محسن نفر به همت انجمن موسیقی ایران در تالار رودکی اجرا شد.
به گزارش ال مور به نقل از مهر، مراسم رونمایی از آلبوم موسیقی «شادوش» از تازه ترین آثار انتشار یافته محسن نفر آهنگساز و نوازنده موسیقی ایرانی روز سه شنبه چهاردهم آذر ماه در تالار رودکی تهران اجرا شد.
این آلبوم با تهیه کنندگی انجمن موسیقی ایران شامل قطعات بی کلام با عناوین «رِنگ چهارگاه»، «رِنگ افشاری فا»، «رِنگ شور لا»، «رِنگ ابوعطا»، «رِنگ دشتی می»، «رِنگ بیات ترک سُل»، «رِنگ افشاری»، «رِنگ شور»، «رِنگ اصفهان فا» است.
رونمایی از آلبوم متفاوتی که هنرمند متفاوتی دارد
امیرعباس ستایشگر مدیرعامل انجمن موسیقی ایران در آغاز این مراسم اظهار داشت: از نظر فرم و ساختمان موسیقی در ردیف موسیقی دستگاهی ایران موضوع «رِنگ» با فقر زیادی در رپرتوار تولید شده آهنگسازان وجود دارد و شاید دلیلش این است که فرم تعریف شده ای در عرصه ساختار ندارد و شاید این خصوصیت را فقط فرم «ضربی» داشته باشد. بدین سبب برای من به عنوان عضو کوچکی از خانواده موسیقی بسیار جذاب بود که آهنگسازی مانند محسن نفر در یک آلبوم به موضوع «رنگ» می پردازد.
وی افزود: در برخورد با محسن نفر باید بگویم که قسمتی از خاطرات من در جوانی با آلبوم شمس الضحی رقم خورد و بسیار خوشحالم که پس از سال ها با محسن نفر مواجه شدم. در عرصه خصوصات فکری و اخلاقی این هنرمند باید بگویم با آنکه رونمایی اثر چندبار تغییر پیدا کرد اما بسیار خوشحال هستم که شاهد رونمایی پروژه ای هستم که هنرمندش فرد متفاوتی است و من از محسن نفر بسیار ممنون هستم که احساس ناب خودرا با تولید این آلبوم با ما به اشتراک گذاشت.
این آلبوم حرف های زیادی برای گفتن دارد
رضا مهدوی نوازنده و آهنگساز موسیقی ایرانی هم در این مراسم ضمن تقدیر از برگزاری این مراسم رونمایی بیان کرد: بیش از چهاردهه است که قالب رنگ و فرم را از دست دادیم و به محاق رفت. اما در این بین عده ای با خلاقیت و هنرمندی که از خود انجام دادند، تلاش کردند تا در کنار سایر کارهایی که در موسیقی انجام می دهند به این مساله رِنگ و فرم توجه بیشتری داشته باشند. وقتی اثری چون «شادوش» از طرف محسن نفر به مردم عرضه می شود موجب شگفتی است که چنین هنرمندانی می کوشند در یک شرایط سخت آثاری را در عرصه رنگ و فرم تولید می کنند. رنگ هایی که دربرگیرنده شادی و نشاط هستند و می توانند حرف های زیادی برای گفتن داشته باشد.
این نوازنده و آهنگساز افزود: فرمی که از طرف محسن نفر در این آلبوم استفاده شده برگرفته از فنون اصلی موسیقی و آثار بزرگان موسیقی ایرانی در راستای حفظ و احیای فرهنگ شنیداری مردم ایران است که وی ارادتمندانه به تولید چنین اثری همت می کند. من البته از سال ها پیش در عرصه هنری سازمان تبلیغات اسلامی افتخار همکاری با این هنرمند را داشتم و الان که به «شادوش» رسیدیم، می بینیم که فکرهای نو این هنرمند در پروژه ای بسیار متفاوت تبلور پیدا کرده است. شرایطی که واقعا در عرصه توسعه فرهنگی شنیداری کشورمان شرایط امیدوار کننده ای نیست اما هنرمندی مانند محسن نفر با مهارتهای ویژه ای که دارا است، توانسته در اوج تکنیک، شعور باطنی را به منصه ظهور برساند که به هر قیمتی تن به هر کاری نمی دهد.
این پژوهشگر اشاره کرد: محسن نفر با نگاهی عمیق به موسیقی ایرانی و اندیشه های مستتر در آن «رِنگ» را به شکلی می نوازد که «طرب» آن با قومیت های ایرانی مناسبت دارد و تلاش می کند تا موسیقی ایرانی در مخاطب رشد و تعالی بوجود آورد. او می داند برای هر اثری چه اهدافی را باید دنبال کند. او می توانست ده ها اثر دیگر را تولید نماید اما این هنرمند اثبات نموده که مسیر موسیقی ایرانی را نباید تبدیل به دو راهی کرد. او همیشه حد وسطی را انتخاب نمود که واقعا به جریان متعالی موسیقی ایرانی کمک می نماید و از اصول هم تخطی نمی کند؛ فرآیندی که ما امروزه برای جلب مخاطب به هر قیمتی از موسیقی ایرانی به شکلی غلط استفاده می نماییم.
این هنرمند در بخش دیگری از صحبت های خود ضمن تقدیر از مدیریت دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای تولید آلبوم «شادوش» اشاره کرد: به اعتقاد من جناب اله یاری به عنوان مدیر دفتر موسیقی زبان هر هنرمندی را می داند و به درستی تشخیص داده که چه اثری را به چه هنرمندی سفارش بدهد تا بتوان آنرا به عموم مخاطبان ارائه داد. این آلبوم به نظرم باری به هر جهت تولید نشده است و تلاش می کند تا موسیقی به شرط سلامت به مخاطب ارائه شود. من البته به امیرعباس ستایشگر (مدیرعامل انجمن موسیقی ایران) هم تبریک می گویم که در عین مهربانی، سخت گیری های زیادی داشت و می بینیم چنین اثری به زیبایی هرچه تمام تر در انجمن موسیقی ایران تولید می شود.
مهدوی اظهار داشت: من امیدوار هستم مضراب های پرترنم محسن نفر که تار او تلالو دیگری روی گوش ها دارد، بیش از گذشته به گوش ما برسد چونکه هر وقت موسیقی او را بشنوید تبدیل به مدافعانی برای موسیقی ایرانی و محصولات ارائه شده از طرف این هنرمند می شوید که حرف های فراوانی برای گفتن دارد. موسیقی که قابل فهم است و از درجه بندی ارزشمندی برخوردارست که مراقبت های ویژه ای هم می خواهد.
شنیدن «شادوش» و مواجهه با آهنگساز نابغه
محمدعلی مرآتی مدرس دانشگاه هم در بخش دیگری از این مراسم ضمن خواندن متنی در تجلیل از خصوصیات هنری محسن نفر بیان کرد: در موسیقی شناسی گاهی با واژه ای به اسم «اصالت» مواجه می شویم. واژه ای که در ریشه های موسیقی شناسی دربرگیرنده اشتراکاتی است که در ایران به شکلی دیگر تبلور پیدا می کند. این واژه در ایران به شکل وابستگی به گذشته تعریف می شود یعنی موسیقیدانی که در این حوزه تمرکز دارد خاصیت هایی را رعایت می کند که شاید بسیاری از موسیقیدان ها به آن نرسند. محسن نفر یکی از همین هنرمندانی است که در مکتب علی اکبر شهنازی «اصالت» و «نبوغ» را با هم تجربه کرده است. او هنرمند دارای نبوغی است که در عرصه موسیقی ردیف دستگاهی ایران می تواند، تغییر بوجود آورد. اینها تحولاتی را در عرصه موسیقی به وجود می آورند که لیاقتش را دارند. تنها دلیل این موضوع، جدا از مرحمت های دیگر، خاصیت برترانسانی است که آنها را هنرمند دارای اصالت معرفی می کند.
وی اضافه کرد: ما در برخورد با محسن نفر، با نوازنده پرتکنیک و نابغه ای برمی خوریم که شرایطی را برای اجرا فراهم می آورند که ما در آلبوم «شادوش» آنها را می شنویم. وی در این پروژه عنصر شادی در موسیقی ایرانی را به وفور رعایت و آنرا با وجوه تکنیکی و علمی آن اجرا کرده است. احساسی که در شادمانگی این اثر شنیده می شود شناخت ضربانی از موسیقی است که خیلی ها نمی توانند به آن برسند. از طرف دیگر ورود ریتم های پیچیده و پاساژهای تندشنونده در جاهای حساس آلبوم از خاصیت های ممتاز محسن نفر است که باید به آن اشاره نمود. او برای هنرآموزان و دانشجویان حوزه موسیقی استاد تمام عیاری است که باید قدردان زحماتش بود.
طرح چند نکته مهم درباره ی شادی در موسیقی ایرانی
محسن نفر آهنگساز و نوازنده آلبوم «شادوش» هم در این مراسم اظهار داشت: کلمه شادی به مفهوم احوال خوش و یک کیف نفسانی است که برای یک انسان لذت و خوشی روح به وجود می آورد. حالا این شادی چگونه ایجاد می شود خود دربرگیرنده مباحث زیادی است. در وجودمان سه قوه تعقل، تمایلات و غضبی (دفاعی) قرار دارند که اگر قوه غضبی احساس شادی داشته باشد، تولید هیجان اتفاق می افتد. یعنی شادی اتفاق می افتد که ارزش چندانی ندارد برای اینکه از روی اعتقاد نیست، بلکه شادی است که نشات گرفته از یک واکنش ناگهانی است. پس خیلی از شادی ها، هیجان ها هستند که واکنش های سریع بی منطقی هستند که بسیاری از موسیقی ها از آن الهام می گیرند. حتی حماسه هم نشات گرفته از «قوه غضبیه» است. یعنی قسمتی از سرودهای هیجان انگیز هم همین آثار حماسی هستند.
وی اضافه کرد: «قوه تمایلات» هم مجموعه ای از احساسات و کمالات هستند که در ۲ وجه مثبت و منفی مطرح می شوند. شادی در قوه تمایلات ایجاد کننده شادی هایی است که گاهی انگیزه سوء استفاده هم می دهد. قوه بعدی هم «قوه عاقله» ماست که تشخیص دهنده خیر و شر است. شادی مربوط به این قوه شادی ماندگار و قابل اعتمادی است که هیچ گاه از بین نمی رود. این شادی همان معنای بهجت و ابتهاج است که هم برای سلامت جسم خوب است و هم برای طروات روح استفاده می شود.
این آهنگساز موسیقی ایرانی افزود: در موسیقی ما که دربرگیرنده موسیقی عمیقی هم است، ریتم با کنکاش در ذهن ارتباط می گیرد. شاهد سخن من هم در ارتباط با موسیقی ردیف ماست که ریتم ظاهری ندارد و اگر این ریتم درک شود اجرائی که از آن ریتم پیش روی مخاطبان قرار می گیرد اجرای استثنایی خواهد بود. البته از آن جهت که در مواقع نمایشی موسیقی، مخاطب آن مردم بودند، موسیقی هایی اجرا می شدند که به «رنگ» معروف شدند. موسیقی هایی که به صورتی معرف خوش پایان برنامه بود. اما شادی این ریتم اساسا شادی نشات گرفته از هیجانات نیست. این شادی از نوع هیجانی نیست و بین قوه عاقله و قوه تمایلات ما معلق است و اگر شلنگ انداز و دست افشان می گذرد به «ناگهان» مربوط نیست بلکه به سرانجامی راه دارد که مسیر خوش را نوید می دهد.
پس از صحبت های محسن نفر در حضور محمد اله یاری مدیر کل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، امیرعباس ستایشگر مدیرعامل انجمن موسیقی ایران، محمد علی مرآتی مدرس دانشگاه و احمد صدری مدرس دانشگاه از آلبوم «شادوش» رونمایی گردید.
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات کاربران عزیز ال مور در مورد این پست