نگاهی به تازه ترین پروژه اركستر ملی؛
ظرفیت هایی که در موسیقی باید جدی گرفت
به گزارش ال مور، استقبال مخاطبان از کنسرتهای همراه با خاطره ها مجید انتظامی نشان از ظرفیت بالای محصولات ارائه شده در حوزه موسیقی دفاع مقدس دارد که می تواند در چارچوب پروژه های دیگر هم ادامه پیدا کند.
دریافت 15 MB
خبرگزاری مهر-گروه هنر-علیرضا سعیدی؛ مجموعه کنسرتهای «همراه با خاطره ها» ارکستر ملی ایران به آهنگسازی و رهبری ارکستر مجید انتظامی در حالی طی روزهای گذشته در چارچوب پروژه مشارکتی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دفتر موسیقی وزارت ارشاد و بنیاد فرهنگی هنری رودکی به میزبانی تالار وحدت تهران پیش روی مخاطبان قرار گرفت، که استقبال تماشاگران و علاقه مندان به موسیقی نشان داد محصولات ارائه شده سالهای اخیر موسیقی ایران در حوزه های مختلف به واسطه حضور هنرمندان ارزشمند و شاخص عرصه آهنگسازی ظرفیت بالقوه ای برای تبدیل شدن جریانی مستمر در زمینه اجراهای زنده برای آشنایی سازی مخاطبان با «موسیقی های غیر سرگرم کننده» است.
مجموعه کنسرت هایی که مشتمل بر اجرای آثار موسیقی فیلم مجید انتظامی در حوزه سینمای دفاع مقدس همچون «از کرخه تاراین»، «بوی پیراهن یوسف»، «آژانس شیشه ای»، «دوئل» «سمفونی خرمشهر» و دیگر آثار وی همچون «شیخ بهایی»، «ترن»، «دیوانه ای از قفس پرید»، «زال و سیمرغ» بود. قطعاتی که هر یک به فراخور تاریخ اکران و محتوایی که برای علاقه مندان سینما ارائه شد با انبوهی از خاطرات و نوستالژی هایی همراه می باشد که یادآور خوب و منزهی از دوران دفاع مقدس و روزگاری است که تماشاگران سینمای ایران آن روزها را به واسطه چنین آثار ارزشمندی از یاد نمی برند.
آثاری که نشان دهنده ارزشمندی، تکنیک، خوش قریحه گی، نبوغ و توانمندی آهنگسازی است که موهای خویش را در موسیقی سپید کرده و جریان ملودی سازی در سینمای ایران مدیون تلاش ها و توانمندی های وی و برخی دیگر از هم نسلانش است که حالا در صحنه تالار وحدت با تمام نقطه نظرهای کارشناسی اجتناب ناپذیرش به خوبی و شکوه هرچه تمام تر، تبلور پیدا کرد.
این کنسرت ها در شرایطی برگزار شد که سه مجموعه معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دفتر موسیقی و بنیاد فرهنگی هنری رودکی از مدت ها پیش برنامه ریزی های خویش را برای برگزاری آن شروع کرده بودند. مسیری که بعد از برگزاری سلسله نشست هایی که از مهر سال قبل توسط محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمود سالاری معاون امور هنری وزیر فرهنگ، محمد اله یاری کنسرت اخیر ارکستر ملی ایران نشان داد اگر در راه شناسایی و اجرای ظرفیتهای بالقوه آثار «آهنگسازان شاخص موسیقی کشورمان در حوزه های تخصصی» به مبحث اجرای مستمر آثار خاطره انگیز دیگر آهنگسازان عرصه سینما و تلویزیون هم توجه داشته باشیم، می توانیم در حوزه جذب مخاطب حداکثری شنوندگان موسیقی خوب هم امیدوارتر باشیممدیر دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیران بنیاد فرهنگی هنری رودکی با مجید انتظامی برگزار شد، شرایط را برای برگزاری کنسرت هموار کرد.
کنسرت هایی که قرار بود پاییز سال قبل پیش روی مخاطبان قرار گیرد اما ماجرا به سمت و سویی هدایت شد که این پروژه در شرایط بهتری نسبت به سال قبل اجرا شود. فضایی که نشان داد همچنان دود از کنده بلند می شود و این آثار مجید انتظامی و دیگر هم نسلانش هستند که می توانند در جذب مخاطب و حتی مبارزه با آنچه اینروزها به آن «موسیقی بد» می گوییم نقش مهمی ایفا کنند.
آن چه مجید انتظامی بعنوان یکی از موثرترین آهنگسازان سینمای ایران در مجموعه کنسرتهای «همراه با خاطره ها» به واسطه ارکستر ملی ایران به علاقه مندان ارائه کرد، دربرگیرنده منتخبی از قطعات ساخته شده از جانب این هنرمند در فیلمهای با مضمون دفاع مقدس و سایر گونه های دیگر بود که به واسطه حضور نوازندگان جوان در کنار نوازندگان شناخته شده و ممتاز توانست اجراهای با کیفیتی را پیش روی مخاطبان قرار دهد.
کنسرت اخیر ارکستر ملی ایران نشان داد اگر در راه شناسایی و اجرای ظرفیتهای بالقوه آثار «آهنگسازان شاخص موسیقی کشورمان در حوزه های تخصصی» به مبحث اجرای مستمر آثار خاطره انگیز دیگر آهنگسازان عرصه سینما و تلویزیون هم توجه داشته باشیم، می توانیم در حوزه جذب مخاطب حداکثری شنوندگان موسیقی خوب هم امیدوارتر باشیم.
شرایطی که به تنهایی می تواند یکی از طریق های برون رفت از بحران شنیدن موسیقی بد و آثار مبتذلی باشد که حالا از همه جهات به سمت گوش شنیداری مخاطبان کودک و نوجوان روانه شده است. مگر نه اینکه بخش اعظمی از همین آثار اجرا شده در کنسرت «همراه با خاطره ها» مشتمل بر موسیقی ها و ملودی هایی هستند که شنونده آنها کودکان و نوجوانان دهه شصتی بودند که چنین موسیقی هایی در سبد شنیداری آنها در چارچوب آلبوم موسیقی، موسیقی فیلم و آثاری از این دست ارائه شده بود؟ آثاری که زمانی در بستری مناسب تر، حتی زمانیکه از فضای مجازی خبری نبود، به سبب کیفیت درست تولید و ارائه به درستی در ذهن شنیداری مخاطبان ته نشین شدند.
به هر حال اجرای پروژه «همراه با خاطره ها» مجید انتظامی باآنکه پیش از برگزاری با حواشی و اما و اگرهای فراوانی روبه رو بود و بالاخره این مجال را پیدا کرد که پس از عبور از بحران ها و اتفاقات یک ساله اخیر ارکسترهای دولتی به واسطه حمایت های مالی و معنوی معاونت امور هنری وزارت ارشاد و بنیاد رودکی در تالار وحدت خودنمایی کند، اما این پروژه از خود یادگار مهمی را برجای گذاشت که می تواند مورد توجه بیشتری قرار گیرد. چارچوبی که بطور قطع تهیه کنندگان و فعالان برگزاری کنسرت ها آن چنان که باید توجهی به اجرای موسیقی های جدی ندارند و این نهادهای دولتی هستند که می توانند در چشم اندازی گسترده تر نسبت به برگزاری این کنسرت ها که اتفاقا ریشه در ارزش ها و کلیدواژه های دارای اعتبار میان عموم جامعه برخوردار می باشند، توجه بیشتری داشته باشند. شرایطی که آن هم دربرگیرنده شاخص هایی است که میتوان به برخی از آنها اشاره نمود.
اول این که اساسا کلیدواژه های در رابطه با «خاطره»، «خاطره بازی» و «نوستالژی» موضوع هایی هستند که تمرکز درست و اصولی روی آنها برای اجرای آثار فرهنگی هنری در چارچوب تئاتر، موسیقی، سینما و هنرهای تجسمی اگر از مرز افراط عبور نکند، می تواند مخاطبان زیادی را به سمت خود بکشاند. کمااینکه در همین چند روز حضور پرتعداد تماشاگران و فروش رفتن بلیت کنسرت «همراه با خاطره ها» از همان لحظات آغاز فروش بلیت در سامانه و همینطور حضور مدیران ارشد حوزه های فرهنگی و سیاسی همچون حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت الاسلام قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی و دیگر مدیران، نشان دهنده علاقه مندی توامان حوزه مدیریت و عموم مخاطبان به خاطرات ماندگاری ای بود که ملودی های مجید انتظامی بخش زیادی از آنرا می سازند.
دومین نکته ای که میتوان از پس شرایط این روزهای اجرای ارکستر ملی به آن توجه کرد، لزوم توجه بیشتر نهادها به ظرفیت بالای موسیقی جدی با هدف جذب مخاطب است که در برهوت فقدان تهیه کننده و سرمایه گذار بخش خصوصی برای پشتیبانی از چنین کنسرت هایی می تواند نقش مهمی را ایفا کند.
نقشی که در صورت استمرار و تعریف پروژه های مشترک میان دستگاهی در حوزه معاونت امور هنری، دفتر موسیقی و بنیاد رودکی می تواند برای اجرای دیگر برنامه هایی از این دست، در جذب مخاطب حداکثری و حتی جذب اسپانسر هم نقش موثری ایفا کند. چونکه حالا همه می دانیم غیر از حمایت دستگاههای دولتی از برگزاری چنین پروژه هایی، انگیزه چندانی در قسمت خصوصی برای پشتیبانی از این کنسرت ها، وجود ندارد.
سومین موضوعی که در حاشیه برگزاری چنین کنسرت هایی می تواند مورد توجه قرار گیرد، سهم گوش شنیداری مخاطبان غیر پایتخت نشین از اجرای کنسرت هایی چون «همراه با خاطره ها» است. موضوعی که در سالهای گذشته کم و بیش دیده می شد اما فعلاً در برنامه های منتشرشده بنیاد فرهنگی هنری رودکی بعنوان متولی ارکسترهای دولتی دیده نمی گردد. شرایطی که به نظر می رسد مهم ترین مانع عدم برگزاری چنین کنسرت هایی در شهر های دیگر کشور موضوعات مالی است که می بایست به واسطه حمایت استانداری ها و جذب منابع مالی مجموعه های صنعتی در چارچوب هزینه های فرهنگی نگاه جدیدی به آن داشت تا مخاطبان غیر تهران نشین هم از این کنسرت ها بهره مند شوند.
نکته چهارمی که از پس برگزاری کنسرت ارکستر ملی ایران می تواند مورد تحلیل و تمرکز بیشتری قرار گیرد، ورود عناصر و ظرفیتهای تبلیغاتی و رسانه ای موجود در کشور همچون بخش آگهی و بازرگانی سازمان صدا و سیما، سازمان زیباسازی شهرداری تهران و مجموعه های رسمی مشابهی است که بشدت می توانند در جذب مخاطب نقش موثری ایفا کنند.
شرایطی که حداقل در راه فعالیتهای رسانه مهم و پرمخاطبی چون سازمان صدا و سیما باید فراتر از بخش های خبری پیش روی مخاطبان قرار گیرد تا مخاطبان بیشتری با این گونه موسیقایی برخورد کنند. فرآیندی که به معنای واقعی کلمه، می تواند یکی از مهم ترین ابزارهای مبارزه و مقابله با جریانان موهوم و از پیش برنامه ریزی شده ای چون قطعه سبک سرانه و مبتذلی چون «برادران لیلا» ساسی و دیگر افراد مشابه باشند که به بهانه سرگرمی مخاطب، ترویج کننده ابتذال و پوچی محض در بین گوش شنیداری مخاطبان هستند. فرآیندی که به واسطه کلیدواژه هایی چون «خاطره بازی» و «نوستالژی» و البته موسیقی های پرارزش هنرمندانی چون مجید انتظامی که بشدت رگ خواب مخاطبان را می شناسند، می تواند مسیر روشنی برای ترویج فرهنگ شنیدن موسیقی خوب و مبارزه با تهاجم هنری روی ذهن شنیداری شنوندگان محسوب شود.
مولفه دیگری که در رابطه با برگزاری تازه ترین کنسرت ارکستر ملی ایران میتوان به آن توجه داشت، برنامه ریزی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاونت امور هنری، دفتر موسیقی و بنیاد فرهنگی هنری رودکی برای برگزاری اجراهای فصلی این پروژه ها با حضور آهنگسازان پیشگام موسیقی کشورمان است که هر یک به فراخور ایده ها و خلاقیتی که در حوزه موسیقی داشتند و دارند آثار ماندگار و ارزشمندی را تولید کرده اند. محصولاتی که هر کدام از آنها می توانند نقش موثری برای جذب مخاطب داشته باشند.
پروژه هایی که در کنار اجراهای تخصصی ارکسترهای دولتی می توانند به شکلی گرامیداشت برای هنرمندانی باشند که سهم به سزایی در تولید آثار پرارزش موسیقایی در حوزه هایی نظیر دفاع مقدس و سایر حوزه ها داشتند. هنرمندانی چون فرهاد فخرالدینی، فریدون شهبازیان، کامبیز روشن روان، محمدرضا علیقلی، فریبرز لاچینی، کارن همایون فر، فردین خلعتبری و هنرمندان دیگر که در حوزه موسیقی ملی تولیدات پرارزش و پرمخاطبی را به علاقه مندان ارائه داده اند و الان وقت بازخوانی باردیگر از این آثار پرارزش موسیقایی فرا رسیده است.
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات کاربران عزیز ال مور در مورد این پست