در نشست هفته گرافیك مطرح شد؛
پاسخ به ابهامات انجمن طراحان گرافیک
ال مور: بهرام کلهرنیا در نشست خبری هفته گرافیک 1403، به پرسش هایی درباره ی حواشی این انجمن در برگزاری مجمع عمومی و همین طور مشکلات موزه گرافیک پاسخ داد.
به گزارش ال مور به نقل از مهر، نشست خبری هفته گرافیک ۱۴۰۳ با حضور بهرام کلهرنیا رییس هیات مدیره انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران، محمدرضا خاکساری دبیر این دوره هفته گرافیک، سعید باباوند نایب رییس هیأت مدیره و نواب قزلباش خزانه دار انجمن، عصر دوشنبه سوم اردیبهشت ماه در خانه هنرمندان ایران اجرا شد.
«هفته گرافیک» یکی از گمشده های ما است
بهرام کلهرنیا در آغاز نشست اظهار داشت: پیش از ورود به اصل ماجرا چکیده ای از یک کلید مهم معناساز مطرح می کنم. به جهت اینکه انجمن را به عنوان مهم ترین انجمن هنری بشناسانیم، گرفتاری های بسیاری داشتیم و هیأت مدیره فعلی از دل اعضای جوان انجمن شکل گرفت. این انجمن به جهت بدفهمی خیلی از افراد تا لبه سقوط جلو رفت و احیای یک انجمن متین بسیار کار سختی بود. بنا بر این از همین تریبون از دوستانی که انجمن را مراقبت کردند قدردانی می کنم.
وی بیان کرد: امروز انجمن طراحان گرافیک سازوکارش را به دست آورده است. برخی هم هستند که با خرده گویی، سنگ اندازی می کنند اما این خرده گویی ها چیزی نیست که بخواهیم به آنها دقت نماییم.
توجه به جوانان در هیأت مدیره جدید انجمن طراحان گرافیک
رئیس هیات مدیره انجمن طراحان گرافیک افزود: موضوع دوم، ماهیت انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران است؛ در جهان سابقه ایجاد انجمن ها مشخص و قابل مطالعه است؛ اعضای تشکل ها پا جلو می گذارند و در دوره های متفاوت با کارکردهای مختلف کارهایی را جلو می برند. اینها نه برای مصارف صنفی بلکه در حقیقت برای دستیابی به آرزوهایشان دورهم جمع می شوند.
وی اظهار داشت: هنرمندان در مقابل دشواری های بسیاری در زندگی روزمره تلاش می کنند که این موضوع، مورد غفلت واقع شده است که به نبود سیستم پابرجا و سیستم مدیریتی ثابت برمی گردد. انجمن درصدد است تا به فرصتی فرهنگی توجه کند و در این جهت هفته گرافیک را برگزار می نماید که یکی از گمشده های ما است.
کلهرنیا بیان کرد: روزی به عنوان روز جهانی دیزاین وجود دارد که ما هفته آنرا گرامی می داریم و در تناسب با بقیه دیگر جمعیت های جهانی تصمیم گرفته ایم پرچم گرافیک را بالا نگاه داریم، چون گرافیک سبب بهبودی زندگی اجتماعی می شود و هیچ یک از هنرها نیرویی چون گرافیک دارا نیستند، بدین سبب این پرچم نباید زمین انداخته شود.
بزرگداشت کامران کاتوزیان و نمایشگاهی برای نسل جدید گرافیک
محمدرضا خاکساری دبیر هفته گرافیک ۱۴۰۳ نیز اظهار داشت: انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران به عنوان مرجع برگزارکننده رویدادهای مهم و اثرگذار در عرصه گرافیک ایران همگام با جامعه بین المللی گرافیک با محوریت سازمان جهانی ico-D هر ساله مبادرت به برگزاری هفته گرافیک می کند. هفته گرافیک از ۷ الی ۱۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ در خانه هنرمندان ایران برگزار می شود. مراسم گشایش این رویداد سالانه جمعه ۷ اردیبهشت ساعت ۱۷ در تالار استاد شهناز خانه هنرمندان با حضور پیشکسوتان و فعالان حوزه طراحی گرافیک ایران برگزار و بزرگداشت استاد کامران کاتوزیان طراح برجسته و پیشرو در حوزه طراحی گرافیک در ایران نیز به عنوان بخش ویژه ای از این رویداد در نظر گرفته شده است.
وی در ادامه توضیح داد: از سایر برنامه های این هفته می توان به نمایشگاهی از آثار استاد کامران کاتوزیان و نمایشگاه «در جستجوی نسل نو» اشاره نمود که در روز آغازین این هفته در نگارخانه های خانه هنرمندان ایران افتتاح می گردد. تعداد افراد شرکت کننده در نمایشگاه «در جستجوی نسل نو» ۴۲ نفر است که از این تعداد، ۹۸ اثر دریافت کردیم و به عنوان یک تشکل صنفی که نگاهی دارد، این آثار مورد بررسی ساعد مشکی، تهمتن امینیان و بهراد جوانبخت قرار گرفت و آثار نمایشگاه انتخاب شدند.
همچنین، در ایام پایانی هفته گرافیک نیز دو نشست با عنوان «رو در رو» با دو موضوع بسته بندی و دیزاین در نظر گرفته شده است که روزهای پنجشنبه و جمعه ۱۳ و ۱۴ اردیبهشت ماه در سالن استاد شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار می شود.
دبیر هفته گرافیک ۱۴۰۳ عنوان کرد: اگر بخواهم درباره ی مزیت های هفته گرافیک ۱۴۰۳ بگویم، تلاش شده در این هفته خصوصاً با نگاهی که هیأت مدیره دارد توجهی ویژه به نسل نو داشته باشیم چونکه همیشه هسته اصلی این انجمن از برخی معدود دوستان بود که آنها هم عده ای را دور خود جمع می کردند و ما کوشیدیم آنرا برطرف نماییم. بنا بر این مشارکت اعضای جوان را پررنگ کردیم و نمایشگاه «در جستجوی نسل نو» در امتداد تحقق همین هدف است تا جوانان در بخش اجرائی مشغول شوند و از ایده های آنها استفاده نمائیم.
نواب قزلباش مسؤول آموزش انجمن صنفی درباره ی نمایشگاه آثار کامران کاتوزیان اظهار داشت: استاد کامران کاتوزیان یکی از چهره های تأثیرگذار عرصه گرافیک است که مشخصاً درخشان ترین دوره کاری او مربوط به آژانس آوانگارد است. این استاد یکی از پیشروهای و سردمدارانی بود که به احیای شرکت های تبلیغاتی پرداخت و دیدن نمونه کارهایی که حاصل فعالیت این استاد بوده است، می تواند راهگشا باشد و هم از نظر پژوهش و هم تاریخی حائز اهمیت می باشد.
وی اشاره کرد: بخش اعظمی از این نمایشگاه، رویکرد آموزشی دارد. اتفاق بزرگ هفته گرافیک، فرصت دادن و استفاده از ظرفیتهای موجود است و فکر می کنم هفته گرافیک نگاهی است که باید چهره های جوان و جدید در آن معرفی شوند.
مشکلات موزه گرافیک چطور رفع شد؟
بهرام کلهرنیا رییس هیات مدیره انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر درباره ی موزه گرافیک و مشکلاتی که این موزه با سازمان زیباسازی تهران داشت، اظهار داشت: من همیشه دوست دارم بجای مشکلات درباره ی پیروزی ها و دستاوردها صحبت کنم، بنا بر این از سازمان زیباسازی تهران به علت در اختیار گذاشتن ساختمانی تاریخی در باغ اناری (پارک پلیس کنونی) بسیار تشکر می کنم. در حقیقت مشکلی که شما از آن صحبت می کنید، مشکل نبوده و به اعتقاد من، بدفهمی وجود داشته است و تصور بر این بوده که آن فضا کارکردهایی چون کافی شاپ و رستوران دارد که این مساله در مذاکراتی با این سازمان، رفع و حل شد. موزه گرافیک پابرجایی خودرا همچنان دارد و ما سنگربان یک موضوع فرهنگی هستیم و وظیفه داریم برای بهبود شرایط تلاش نماییم.
وی همین طور در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار مهر درباره ی حاشیه های هیأت مدیره قبلی و لغو جلسه مجمع عمومی انجمن گرافیک توضیح داد: ما هم مثل هر تشکل دیگری ممکنست از خود و جایگاه مان دریافت بد داشته باشیم. انجمن طراحان گرافیک انجمن بسیار پویایی است و در دوره های پیش از اتفاقات و ناخشنودی های اتمسفر جهان و روزگار اثر پذیرفتیم و گاهی اوقات مخاطراتی برای ما به وجود آمد. همچنان که ممکنست حضور من نیز به جهت بدفهمی های من، مشکلاتی را سبب شود. مشکلات هم اکنون حل شده است.
وزارت کار در مقابل سرنوشت صنفی ما خوب عمل نکرد
کلهرنیا اشاره کرد: وزارت کار، ارگانی که ما از آن مجوز گرفتیم، در مقابل سرنوشت صنفی ما خوب عمل نکرد و ما مدت زیادی انرژی گذاشتیم تا خودمان را بازتعریف نماییم و مجبور شدیم به جهت اینکه یک حساب بانکی داشته باشیم روزهای پرشماری را وقت صرف نماییم. نظام اداری پیر و خسته است و ما نیز به دوستان در ارگان ها خرده نمی گیریم، ما می خواهیم ترقی خواه و خیرخواه باشیم و از خوبی و پیشتازی بگوییم.
وی همین طور درباره ی بهره گیری از فضای موزه گرافیک در هفته گرافیک اظهار داشت: ما در هفته گرافیک از فضای موزه گرافیک استفاده نکردیم اما روز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ماه به دعوت احمد محیط طباطبایی در خانه پروین اعتصامی، نشستی با موضوع موزه گرافیک به بهانه هفته گرافیک خواهیم داشت.
رونمایی از پوستر هفته گرافیک با متریال پتوی نجات
در پایان نشست خبری، از پوستر هفته گرافیک ۱۴۰۳ رونمایی گردید و علیرضا مهابادی نماینده استودیو «است» که مسؤولیت طراحی این پوستر را عهده دار بوده، اظهار داشت: بستری که برای طراحی پوستر در نظر گرفتیم، پتوی نجات است، چونکه کوچک ترین انرژی محیطی سبب حفظ آدمی می شود. وضعیت بحرانی که جامعه درگیر آنست، به صورتی در ذهن ما جرقه زد و به این نتیجه رسیدیم که هنرمند از وسیله شخصی اش در اثر هنری اش استفاده می نماید و احساس کردم در این وضعیت به پتویی پناه ببریم. متریال پتوی نجات را بنا بر این انتخاب کردیم که هم پناهگاه است و هم شکل انعکاسی اش حرفی برای گفتن دارد و در صورت اضطرار نیز استفاده می شود. پوستر در قطع های بزرگ تر نیز چاپ خواهد شد.
کلهرنیا در آخر درباره ی این پوستر اظهار داشت: این پوستر به مثابه معنا انتخاب شده است چون ما در وضعیتی هستیم که به پشتیبانی نیاز داریم و متریال پتوی نجات ایده ای بسیار بکر و زبده است.
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات کاربران عزیز ال مور در مورد این پست