در یك نشست مطرح شد؛

آثار نقاش رویاهای تاریخی ایران بررسی گردید

آثار نقاش رویاهای تاریخی ایران بررسی گردید ال مور: نشست نقد و بررسی آثار حجت شکیبا با عنوان نقاش رویاهای تاریخی ایران در گالری ماهر باغ موزه نگارستان اجرا شد.


به گزارش ال مور به نقل از روابط عمومی گالری ماهر، نشست نقد و بررسی آثار حجت شکیبا با عنوان «نقاش رویاهای تاریخی ایران» با حضور تعدادی از هنرمندان و منتقدان هنری در گالری ماهر باغ موزه نگارستان اجرا شد. این جلسه که با حضور یدالله کابلی استاد خوشنویس، مصطفی گودرزی دیباج، سعید محجوبی، امیر مقبلی، محمد تیتکانلو و فریبا میرسعیدی از هنرمندان نقاش همراه بود تعدادی از هنرمندان و منتقدان هنری به بررسی نیم قرن فعالیت هنری حجت شکیبا نقاش ایرانی پرداختند. در آغاز این جلسه، کیانوش معتقدی با بررسی دوره اول کاری شکیبا از همراهی با پدرش در عکاس خانه و سپس تحصیل در هنرستان و دانشگاه گفت و تصریح کرد: تجربه ای که حجت شکیبا از عکاسخانه پدرش به دست آورد، او را به هنرمندی بدل کرد که در تکنیک و گزینش سوژه به هنرمندی خاص بدل شد. وی در نخستین مجموعه خود اسکناس ها که در دهه ۵۰ در گالری سیحون برگزار کرد، تکنیک فتورئالیسم را با سوژه قرار دادن اسکناس ها پیش روی مخاطب قرار داد که با همین آثار و تکنیک مثال زدنی خودرا به یک هنرمند جدی در هنر ایران بدل کرد. وی با اشاره به دومین مجموعه آثار حجت شکیبا که نقاشی های دوره قاجار این هنرمند است، اشاره کرد: گفتمان جدید نقاشی ایرانی در دوره فتحعلی شاه قاجار پایه گذاری می شود و بیان کننده دوره درخشانی از هنر نقاشی ایرانی است و به همین سبب دستمایه کارهای شکیبا قرار می گیرد برای اینکه وقتی که او می خواهد از گذشته چیزی برای مخاطب به ارمغان بیاورد و آنرا معاصر کند آنقدر هوشمند است که بهترین ها را برگزیند. از اینجاست که می توان رد اندیشه ورزی شکیبا را در مجموعه نقاشی های قاجاری او دید، البته به عنوان هنرمند معاصر به جهت اینکه فرزند زمانه خود باشد دستکاری هایی در آثار قدما می کند و مخاطب می بینید که در صورت سازی ها و در تزئینات او تلاشی برای کپی کردن نمی کند و شکیبا تلاش می کند که گذشته ای را برای ما باز تولید نماید که رد خودش و تجربه زیسته اش و تجربه های سیاسی و فرهنگی درون آن باشد. معتقدی در آخر اظهار داشت: شکیبا هوشمندانه بعد از دوره اسکناس ها و قاجار، سراغ حرف اصلی و پیامی که بالاتر از نیم قرن است درحال بیانش است می رود که همان دوره باستانگرایی در آثار شکیبا است و آنقدر درخشان است که فکر می کنم تمام ایرانیان داخل و خارج از کشور تنها تصویر از ایران باستان و شخصیت های باستانی که دارند، نقاشی های شکیباست و تمام اینها سبب شده که او به یک نقاش در تاریخ هنر ایران بدل شود. در ادامه این جلسه سهراب هادی هنرمند باسابقه و منتقد هنری هم درباره ی نگاه اسطوره ای که در آثار حجت شکیبا دیده می شود، اظهار داشت: من از زمانی که وارد فضای فرهنگی هنری ایران شدم، درخشش، حضور، ساحت تفکر و نگاه هنرمندانه شکیبا را دیدم و به آن احترام گذاشتم. شکیبا گستره ای از مجموعه انسان شرقی را بدون توجه به این که این انسان مرد یا زن است به تصویر کشیده است و در آثار او می توان لایه های پنهانی، معنایی و هستی شناسی انسان را بررسی کرد. وی افزود: من در آثار شکیبا ندیدم که به انسان معاصر گوشزد نکرده و توجه نداده باشد. چگونگی رسیدن به این معنا بر می گردد به مساله فهم خلاقانه ای که او از نسبت اسطوره با هنر دارد و اگر هنرمندی نسبت اسطوره و هنر را ادراک شهودی نکرده باشد بطور قطع به چنین معنایی نمی رسد. مجید منتظر ظهوری عتیقه شناس و پژوهشگر هنری نیز در ادامه این جلسه از دید باستان گرایی به حجت شکیبا پرداخت و اظهار داشت: کرسی هایی مختلفی در اروپا و آمریکا هستند که در ارتباط با تاریخ ایران صحبت می کنند و در ارتباط با عظمت و خدماتی که ایرانیان به جهان کردند، مطالعه می کنند حال اگر بخواهیم این شکوه و عظمت را به یک مخاطب القا نماییم با مقاله، کتاب، سخنرانی و یا حتی با عکس نمی توانیم آن شکوه و عظمت را نشان دهیم اما استاد شکیبا این شکوه در خواب رفته را به هنرمندانه ترین شکل در آثار خود نشان داده تا بیننده آثارش عظمت و بزرگی ایران باستان را احساس کند. وی افزود: من باور دارم شکیبا ایران باستان را احساس و درک کرده، چهره پردازی ها، بناها و معمارهای و بانوانی که در آثارش می بینیم به باور من دقیقاً احیای همان تصاویر دوران باستان است؛ شاید بتوانم بگویم استاد شکیبا انگار در یک تونل زمان به عقب برگشته و در زمان هخامنشیان ایستاده و گذشته و حال را همزمان می بیند و به تصویر می کشد. او چهار عنصر آب، باد، خاک و آتش که در باور ایرانی نماد زندگی است، را در هیأت زنان به نمایش در آورده اند. نقش زنان در آثار شکیبا نماد عشق، باروری، زایش، زیبایی و عهد و پیمان است. محمود نورایی منتقد هنری هم در این جلسه با بررسی دوره باستان گرایی حجت شکیبا اظهار داشت: شکوه هنر در عصر رنسانس اروپا از آرمان گرایی رقم خورد که نیکولا پوسن یکی از سردمدارن آن بود. از این منظر حجت شکیبا هم تشابهاتی با او دارد. نیکولا پوسن چهار عنصر را برای خلق اثر هنری مهم می دانست که نخستین عنصر روایت است. این روایت از نظر پوسن به مفهوم آن نیست که هنرمند در تابلو روایت گری کند بلکه باید مخاطب اثر را به روایتی از گذشته که بتواند برای امروز او درس آموز باشد، هدایت کند. وقتی در کارهای استاد شکیبا هم سیر می نماییم ایشان همیشه ما را ارجاع می دهد به یک دوران گذشته که برای انسان امروز آگاهی بخش است. وی بیان کرد: دومین عنصری که پوسن ما را به آن ارجاع می دهد، مفهوم است. مفهوم از نظر پوسن چیزی است که ما از زیرلایه های اثر کشف می نماییم. به عنوان مثال وقتی به آثار زنان هخامنشی استاد شکیبا نگاه می نماییم در چهره زنان او انسان امروزی را می بینیم که در کنار کهن الگوهای فرهنگ ایرانی قرار دارد و حال شکیبا آنها را در ساحتی بازنمایی کرده که ما را به یک مفهومی ارجاع می دهد، یعنی این زنی که امروز در کنار ماست و در جامعه می بینیم از یک بستر فرهنگی کهن برآمده و مخاطب را وادار می کند که هویت ایرانی خودش را به یاد بیاورد. نورایی اضافه کرد: سومین عنصری را که پوسن اشاره می کند ساختار است. ساختاری که استاد شکیبا به خاطر تجربه ای که از کودکی داشت و قاب تصویر را می شناخت، با دوربین عکاسی بزرگ شد، با نقاشی زندگی کردند و در سینما سیر داشت، ساختاری را برای آثارش برگزیدتا بهترین شیوه روایت و مفهوم را به مخاطب عرضه نماید. عنصر چهارم هم سبک است یعنی هر هنرمندی که سه عنصر قبل را داشته باشد حال صاحب سبک مخصوص به خود است و ما می بینیم که شکیبا سبکی متمایز از سایر نقاشان هم دوره خود دارد که مخصوص اوست و اتفاقاً به جریانی در هنر معاصر ایران بدل شده است. یدالله کابلی هم در آخر این جلسه اظهار داشت: از دوران جوانی هر بار که سفری به اروپا داشتم به موزه های مهم آنجا که رفتم اما هیچ گاه نتوانستم تا انتهای موزه های مثل لوور را ببینم برای اینکه که این آثار آنقدر جذاب بودند که نمی ‎گذاشتند به مشاهده آثار دیگر بروم. با این استدلال باید بگویم که به عنوان یک خوشنویس و مشتاق دیگر هنرها، در طول نیم قرن گذشته نقاشی به سبک و سیاق، قلم، نگاه و تلاش و رشد و تعالی استاد شکیبا سراغ ندارم. از نکات جالب توجه آثار شکیبا این است که ایشان با وجود این که هیج نگاره ای از زنان هخامنشی نداشته اما علاوه بر خلق زنان با صلابت در مقام یک طراح لباس درآمده و لباس هایی فاخر و مناسب زنان ایرانی طراحی نموده که می توان در زمان حال نیز از آن استفاده نمود.


منبع:

1403/05/19
12:03:22
0.0 / 5
225
تگهای خبر: باغ , بانوان , تولید , جامعه
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات کاربران عزیز ال مور در مورد این پست
نظر شما در مورد این مطلب ال مور
نام:
ایمیل:
نظر شما:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۳
Almor
almor.ir - حقوق سایت ال مور محفوظ و متعلق به مالک ال مور است

ال مور

فشن و کالاهای لوکس