گزارش ال مور؛

تالار وحدت در انتظار یک غافلگیری موسیقایی

تالار وحدت در انتظار یک غافلگیری موسیقایی به گزارش ال مور، فصل جدید فعالیتهای ارکستر سمفونیک تهران در حالی پیش روی مخاطبان قرار می گیرد که حضور آرش گوران بعنوان یک رهبر ارکستر می تواند برای مخاطبان موسیقی جدی دربرگیرنده غافلگیری هایی باشد.



خبرگزاری مهر-گروه هنر-علیرضا سعیدی؛ ارکستر سمفونیک تهران از مجموعه های زیر پوشش بنیاد فرهنگی هنری رودکی در این سال ها حدودا تنها ارکستری است که مدیریت و اعضای آن تلاش دارند در حوزه موسیقی غیرسرگرم کننده به صورت مستمر آثاری را پیش روی مخاطبان قرار دهند؛ آثاری که طبیعتا اگر حمایت های بخش دولتی را نداشت بدون شک در همان اوایل کار به سرعت متوقف می شد و در مسیری قرار می گرفت که بدون شک دود آن به چشم مخاطبانی می رفت که امیدشان به فعالیت همین ارکسترهای جدی است.
اگرچه در آن سوی میدان که به آن «بخش خصوصی» می گوییم، ارکسترها و مجموعه هایی هستند که با وجود تمام محدودیت هایی که در حوزه مالی با آن دست و پنجه نرم می کنند، در تلاشند تا به سهم خود آثاری اندیشه محور و خارج از فرایند تجاری و سرگرم کننده را در حوزه های مختلف موسیقی ایرانی، موسیقی کلاسیک و موسیقی تلفیقی پیش روی مخاطبان اجرا کنند. اجراهایی که اگر یارانه ها و حمایت های هدفمند تری از جانب مجموعه های فرهنگی و اقتصادی در رابطه با بخش دولتی و غیردولتی همراه آنها بود بدون شک حالا شاهد توازن در اجراهایی بودیم که می توانند در کنار آن چه حوزه سرگرم کننده موسیقی برعهده دارد، به ارضای نیاز روحی مخاطبانشان هم بپردازند؛ موضوعی که می تواند سرمنشا مباحث گوناگونی در حوزه فرایند تولید، بازاریابی و فروش محصولات موسیقایی باشد.

آنچه در این گزاره رسانه ای مورد توجه قرار گرفته، آغاز فصل تازه فعالیت یکی از ارکسترهای دولتی زیر پوشش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که در این سال ها با تمام فراز و نشیب هایی که داشته تحت عنوان «ارکستر سمفونیک تهران» آثاری را پیش روی مخاطبان قرار داده است. مجموعه ای که در مدت زمانی اخبار و گزارش های فراوانی از آن منتشر می شد اما یک دفعه بسته به سیاست های مدیریتی حاکم بر آن در سکوت محض خبری یا فعالیت نمی کرد یا اگر هم فعالیتی در آن رخ می داد آهسته و پیوسته بود. مسیری که در مقطعی باعث بروز حواشی بسیار گوناگونی همچون ماجرای اخراج برخی از نوازندگان و اختلاف های درون سازمانی دیگری شد که پرداخت به آن می تواند دربرگیرنده نکات گوناگونی باشد.
چارچوبی پرچالش که در گزاره های رسانه ای مختلفی به آن از جهات مختلف پرداخته شده و می تواند الگویی برای کسب تجربه از خوب ها و بدهایش برای تعالی و رشد مجموعه های دولتی در رابطه با موسیقی در حوزه ارکسترها به حساب آید و مسیری را برای این ارکسترها بخصوص ارکستر سمفونیک تهران و ارکستر ملی ایران ترسیم کند که در کنار توازن با فعالیتهای بخش خصوصی، مولفه ای موثر در جذب مخاطب بیشتر برای توجه به موسیقی غیرسرگرم کننده باشد. فضایی که در بعضی از مواقع به آن توجه شد و دربرخی از مواقع هم وارد چالش هایی شد که مشروح این چالش ها یا بارها و بارها در رسانه ها منعکس شده و یا به علت پاره ای از ملاحظات از طرح آن صرف نظر شده است.

به هرترتیب حالا به نظر می رسد بنا به تصمیم مدیران بنیاد فرهنگی هنری رودکی بعنوان یکی از مهم ترین مجموعه های زیر پوشش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که عهده دار مدیریت مهم ترین تالارهای کشور همچون «تالار وحدت»، «برج آزادی»، «تالار رودکی»، «تالار حافظ» و «تالار فردوسی» است، مقرر است فصل جدیدی از فعالیت ارکسترهای دولتی را در دستور کار قرار دهد.
مسیری که طی ماه های گذشته کم و بیش در ارکستر ملی ایران به رهبری دائم همایون رحیمیان با برگزاری چند کنسرت منظم دیده شد اما در بدنه ارکستر سمفونیک تهران که در جایگاه رسمی منوچهر صهبایی عهده دار رهبری دائم آن است و هنوز خبر دیگری در رابطه با مدیریت هنری و رهبر دائم آن غیر از این نام انتشار رسمی نداشته، شرایط بگونه ای بود که غیر از برگزاری کنسرت «از دنیای نو» در خرداد ماه سالجاری کنسرت دیگری از این مجموعه برگزار نشد. مسیری که نشان از وجود چالش ها و اما و اگرهایی دارد که می تواند به واسطه اطلاع رسانی بیشتر بنیاد رودکی برای اهالی رسانه و مخاطبان این حوزه مورد بررسی و واکاوی بیشتر و حتی روشنگری هم قرار گیرد.
این قصه ادامه داشت تا این که روز شانزدهم شهریور ماه از جانب روابط عمومی بنیاد رودکی خبر رسید که ارکستر سمفونیک تهران در واپسین روزهای تابستان، یعنی پنجشنبه و جمعه ۲۹ و ۳۰ شهریور ساعت ۲۱: ۳۰ با «رهبری مهمان» آرش گوران در تالار وحدت روی صحنه می رود.

کنسرتی با نام «تهران، جشن بیکران» که در آن مقرر است آثاری از لئونارد برنستاین، گئورگی سْویریدوف، آرام خاچاطوریان و آرتورو مارکز توسط ارکستر اجرا شود؛ یک رپرتوار بسیار دشوار که به نظر می رسد نشان از «پوست اندازی» مدیریت ارکسترها در انتخاب رهبر ارکستر و رپرتوار اجرایی دارد که می تواند مخاطبان بیشتری را به سمت تالار وحدت بکشاند. مسیری که در بعضی از کنسرتهای پیشین ارکستر سمفونیک به رهبری شهرداد روحانی، علی رهبری، نصیر حیدریان و منوچهر صهبایی هم دیده شد اما همواره در فرایند پرفراز و نشیبی قرار می گرفت که حواشی و اختلاف نظرها کیفیت هنری را هم تحت تأثیر قرار می داد و ماجرا را به سمتی هدایت می کرد که امید چندانی هم به بهبود در آن نبود.
این فرایند حالا در مسیری قرار گرفته که هنوز خبر رسمی از انتخاب مدیریت هنری و رهبر دائم ارکستر سمفونیک تهران در فصل جدید فعالیتها منتشر نشده است. شرایطی که هنوز مشخص نکرده منوچهر صهبایی بعنوان رهبر دائم مقرر است کارش را با ارکستر ادامه دهد یا خیر؟ اما به نظر می رسد مدیریت و شورای فنی ارکسترها که بازهم معلوم نیست آیا افراد قبلی اش همچنان در آن عضویت دارند یا خیر فعلاً تصمیم گرفته اند ماجرای مدیریت هنری ارکستر را با سیاست دعوت از رهبر میهمان ادامه دهند. سیاستی که باید دید آیا در کنسرتهای پیش رو هم به همین منوال هدایت می شود یا این که ماجرا جور دیگری برنامه ریزی شده است. استراتژی که در قدم اول فصل جدید فعالیت ارکستر سمفونیک محکم برداشته شده و امید می رود در آینده هم به همین ترتیب برنامه ریزی شود.

طبیعتا یکی از ارکان این قدم محکم دعوت باردیگر بنیاد رودکی از نوازندگان اخراجی ارکسترهای دولتی، دعوت از یک رهبر ارکستر خوب و کارنامه پس داده است و طبیعتا یکی از مهم ترین افراد در این حوزه آرش گوران است. هنرمندی که در این چند سال به واسطه رهبری مجموعه ای خصوصی به نام «ارکستر فیلارمونیک تهران» و همینطور رهبری ارکستر کنسرتهای همایون شجریان تبدیل به یکی از معتبرترین و مهم ترین هنرمندانی شده که حضورش در ارکسترها ضامن معتبری برای ارتقای کیفیت کنسرت ها به حساب می آید. مسیری که تجربه کاری او نشان داده از پس رهبری ارکستر سخت ترین رپرتوارها بر می آید و می تواند نفس جدیدی به رگ های ارکستر مهمی چون ارکستر سمفونیک تهران تزریق کند که به واسطه آن مخاطب هم به سمت این کنسرت ها بیاید.
این هنرمند مقرر است پس از مدت ها دوری از اجراها، در تالار وحدت تهران چوب رهبری تازه ترین کنسرت ارکستر سمفونیک تهران را با نام «تهران جشن بیکران» بعنوان رهبر میهمان به عهده بگیرد. تصمیمی درست و منطقی در مدیریت این ارکستر که می تواند به واسطه پیشینه و تجربه های تلخ و شیرین ارکستر در فصل های گذشته فعالیت به شرط تداوم و استمرار دربرگیرنده مسیر روشنی برای ارکستری باشد که طی سالهای گذشته هم کارهای خوبی را پیش روی مخاطبان قرار داده، اما به علت اتفاقاتی که مخاطبان این ارکسترها می دانند، نتوانست آن طور که باید در جذب مخاطب به شکل مستمر موفقیت داشته باشد و حالا امید می رود که این حضور مقدمه خوبی برای جوان ترها و هنرمندان ممتاز ارکسترهای دولتی باشد که می توانند خون جدیدی را به این شریان حیاتی موسیقی تزریق کنند. مسیری که در هم جواری با تجربه بزرگترهای این عرصه و رهبران ارکستر استخوان خرد کرده می تواند ترکیب درخشانی را برای آینده پیش روی ارکسترهای دولتی ترسیم کند که بطور قطع یکی از امتیازات آن کم رنگ شدن حواشی و پرداختن به «اصل» است.

آنچه در تمرین چند روزگذشته ارکستر سمفونیک تهران در مشاهده عینی خبرنگار مهر دیده شد، تلاش چشم گیر نوازندگانی از نسل جدید و میانی موسیقی بود که تصمیم دارند در فصل تازه فعالیت ارکسترهای دولتی بخصوص ارکستر سمفونیک تهران به واسطه حضور یک رهبر خلاق، پروسواس، دغدغه مند و معتبر چون آرش گوران رپرتوار با کیفیتی را برای علاقه مندان موسیقی اجرا کنند. مسیری که بطور قطع به معنای حل همه مشکلات در ارتباط با کنسرت ها و مدیریت آن نیست اما هرچه هست نمایشگر طراوت و انگیزه ای است که می تواند دربرگیرنده ابعاد مثبت و موثری در چشم انداز آتی فعالیت ارکسترهای دولتی باشد.
آرش گوران هم که به نظر می رسد با انگیزه های خوبی در این تمرین ها حضور پیدا کرده، از تمام نوازندگان می خواهد تا تمام انرژی خویش را خرج حضور در کنسرت هایی کنند که می تواند بهترین صدادهی را داشته باشد. مسیری که همواره در این سال ها نشان داده بشدت روی آن متعهد است و تصمیم دارد با تمام اما و اگرها و انتقادات و حرف های مختلف کارشناسی و غیرکارشناسی بعنوان یک رهبر ارکستر نمونه و دارای ایده خویش را به جامعه موسیقی معرفی نماید.

وی بعد از پایان یکی از تمرین های قبل از اجرای کنسرت پیش روی ارکستر سمفونیک تهران در گفت و گو با خبرنگار مهر در رابطه با انگیزه های حضورش برای رهبری میهمان ارکستر سمفونیک تهران توضیح داد: من طی ۲ سال قبل برای حضور در ارکستر سمفونیک تهران پیشنهاداتی داشتم اما در آن روزگار احساس می کردم شرایط همکاری وجود نداشت. چندی قبل بود که از جانب آقایان امیرعباس ستایشگر (مشاور ارشد و معاون آفرینش های فرهنگی هنری بنیاد فرهنگی هنری رودکی) و محمدرضا صفی (مدیر ارکستر) دعوت شدم تا در مجموعه ارکستر سمفونیک حضور داشته باشم. این درحالی است که دوستان نوازنده ام هم در ارکستر واقعا به من لطف داشتند و حقیقتا باید بگویم حضور این نوازندگان بود که من را برآن داشت تا به واسطه این روندی که توضیح دادم در کنسرت پیش روی ارکستر حضور داشته باشم.
گوران خاطرنشان کرد: این نوازندگان با تمام وجودشان تلاش می کنند تا این ارکستر بهترین کیفیت را داشته باشد و صادقانه می گویم پس از ملاقاتم با آنها بسیار غافلگیر شدم که از این درجه کیفیت برخوردار می باشند. همه این ها به خودی خود شرایطی را محیا کرد که بتوانم به واسطه این فضای خوب، کنسرت با کیفیتی را برای ارکستر سمفونیک تهران آماده نماییم.

رهبر میهمان ارکستر سمفونیک تهران در رابطه با علل انتخاب رپرتوار دشواری که برای کنسرت پیش رو برگزیده است، اظهار داشت: برنامه ای که برای این کنسرت انتخاب کردیم رپرتوار بسیار سختی از نظر تکنیک و وجوه موسیقایی است و باید بگویم این ارکستر من را در تمرین ها سورپرایز کرد و نوازندگان نشان دادند که چه قدر دلشان می خواهد کار خوب انجام دهند. آنها توانایی های زیادی دارند و هر روز تلاش می کنند تا نسبت به دیروزشان بهتر باشند این همراهی هم لحظه ای کم نشده و من را هر روز پرانگیزه تر از قبل می کند. بهرحال آن چه از پس سال ها تجربه حضورم در ارکسترهای مختلف آموختم پرداختن به جزئیات از یک نُت گرفته تا رنگ آمیزی است. مسیری که در قالب آن من کوچک ترین کوتاهی از نوازندگان ندیدم و همه در تلاشیم تا اجرای خوبی را به مخاطبان عرضه دهیم. به صورت کلی من مجموعه ای را انتخاب کردم که درعین دارا بودن یک فضای فانتزی می تواند مخاطبان موسیقی جدی را باردیگر با سالن های موسیقی آشتی دهد.
وی که طی سالهای اخیر بعنوان رهبر ارکستر کنسرتهای همایون شجریان هم حضور فعالی داشته، در رابطه با تفاوت های رهبری ارکستر سمفونیک تهران با تجربه های اخیرش اظهار داشت: بدون شک تجربه همکاری با همایون شجریان برای من یکی از لذت بخش ترین تجربه های موسیقایی ام بود که به سبب شخصیت و دغدغه مندی او ۲ سال خیلی خوب و ارزشمندی را برایم رقم زد و امیدوارم بتوانیم آنرا تکرار نماییم. اما طبیعتا آن چه در رهبری ارکستر کنسرت همایون شجریان انجام گرفت با آن چه در رهبری ارکستر سمفونیک تهران صورت می گیرد تفاوت های زیادی دارد و رویکرد متفاوتی را هم می طلبد. شرایطی که به لحاظ تخصصی بسیار نزدیک به من است و بنده تلاش کردم تمرکز زیادی روی این کنسرت داشته باشم و بسیار هم خوشحالم که همانند تجربه شیرین همکاری با همایون شجریان در این مجموعه هم هیچ گونه اتفاق سیاه، تلخ و حاشیه ای را تجربه نکردم و فضای امنی دارم که بسیار برایم لذت بخش است.

گوران در رابطه با انتخاب عنوان «تهران، جشن بیکران» برای این اجرا هم توضیح داد: این عبارت نامی است که با هدف نمایش پویایی و شکوه شهر تهران انتخاب شده تا بتوانیم جشنواره ای از صداها و احساسات را به تصویر بکشیم که همواره در بطن این شهر جریان داشته است. انتخاب قطعات هم نمایانگر گستردگی موسیقی جهانی است که در تهران با آغوش باز پذیرفته شده و به یک جشن بیکران فرهنگی تبدیل می شود. هر یک از این آثار، با نوای خود، یک قطعه از پازل جهانی موسیقی را می سازند که در تهران به هم پیوسته اند و نشان دهنده تلفیق هنری شرق و غرب هستند و «جشن بیکران» در واقع تجسم همان بی پایانی است که موسیقی، هنر و فرهنگ به شهر تهران هدیه می کنند.
کنسرت «تهران، جشنِ بیکران» اجرای ارکستر سمفونیک تهران به رهبری آرش گوران، بعنوان رهبر میهمان ۲۹ و ۳۰ شهریور در تالار وحدت برگزار می گردد و علاقه مندان می توانند جهت تهیه بلیت به سامانه هنرتیکت مراجعه نمایند.


منبع:

1403/06/23
13:15:22
0.0 / 5
47
تگهای خبر: آینده , تولید , جامعه , جشن
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات کاربران عزیز ال مور در مورد این پست
نظر شما در مورد این مطلب ال مور
نام:
ایمیل:
نظر شما:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۳
Almor
almor.ir - حقوق سایت ال مور محفوظ و متعلق به مالک ال مور است

ال مور

فشن و کالاهای لوکس