ال مور گزارش می دهد؛

آن روی سكه كاهش ساعت سرویس دهی مترو و اتوبوس

آن روی سكه كاهش ساعت سرویس دهی مترو و اتوبوس به گزارش ال مور شهرداری تهران نسبت به اعمال محدودیت در ساعت سرویس دهی مترو و اتوبوس اقدام نموده، اقدامی كه شلوغی ایستگاه های مترو و اتوبوس را دوچندان كرده و به طبع آن گلایه مسافران را در برداشته است.


به گزارش ال مور به نقل از ایسنا، ساعت ۲۰ روز دوشنبه ۱۹ آبان ماه شهرداری تهران با صدور اطلاعیه ای اعلام نمود که ساعات سرویس دهی مترو و اتوبوس آنهم با مجوز ستاد ملی کرونا را می کاهد. صدور این اطلاعیه آن هم یک روز پیش از اجرای طرح سراسری در حالیکه تهمیدات خاص جایگزینی اتخاذ نشده بود، شرایط تردد را برای خیلی از شهروندان سخت تر کرد.
کاهش ساعت سرویس دهی مترو و اتوبوس که برای برخی شهروندان تنها راه تردد است مشکلاتی را ایجاد کرده، بگونه ای که هم شاهد ازدحام بیشتر جمعیت در ساعات پایانی هستیم و هم حق استفاده از مترو و اتوبوس برای شاغلین "شب کار" نادیده گرفته شده است که موجبات گلایه شهروندان شد، بگونه ای که علی که خویش را کارگر واحد فنی یک واحد عرضه دهنده خدمات معرفی می کند، می گوید: من کارگر بخش فنی هستم و باید تا ساعت ۲۲ و تا زمانی که کار باشد، سرکارم بمانم، همان گونه هم که می بینید هم ماسک دارم و هم تا آنجایی که بشود فاصله گذاری اجتماعی را رعایت می کنم و خدا را شکر تا هم اکنون هم به کرونا مبتلا نشدم.
وی می افزاید: من از ارم سبز تا ایستگاه شوش را با مترو می روم و تا امروز هم مشکلی نبود، ولی اکنون با خبر شدم که ساعت کار مترو تا ساعت ۲۰ بیشتر نیست چرا؟ خب من و امثال من که ساعت کاریشان دیر تمام می شود چه کنیم؟ این چند روز که این طرح اجرا شد من یا مجبور بودم از ارم سبز با تاکسی یا سواری به پایانه آزادی آمد و مسیری که می توانستم یک ساعته طی کنم را با تغییر مدام وسیله نقلیه دو سه ساعته طی کنم یا موتور دربست بگیرم که حالا با وجود بارندگی و سرد شدن هوا واقعا دشوار می باشد.
فرزانه هم کارمند یک شرکت بخش خصوصی است و ضمن اشاره به این ضرب المثل" سواره خبر ندارد از حال پیاده" می گوید: من کارمند یک شرکت خصوصی هستم شرکتی که نه کرونا می شناسد و نه مصوبات دورکاری دولت و ستاد ملی کرونا را، حق اعتراض هم نداریم و البته حقیقت این است که در این وانفسای اشتغال جرات اعتراض هم نداریم. حالا من باید چه کنم؟ ساعت کاری مترو و اتوبوس را کم کردند در حالیکه من تا کارم تمام شود و بخواهم از اداره خارج شوم ساعت حوالی ۲۱ است.
وی ادامه می دهد: قبلا با اتوبوس مسیر ونک تا راه آهن را طی می کردم؛ ولی اکنون چکار کنم؟ یک روز دو روز می توانم از مدیر مجموعه کاریم بخواهم که زودتر بروم تا حداقل به آخرین اتوبوس برسم اما تا کی می توان اینکار را کرد و یا تا کی می توان تاکسی اینترنتی گرفت در حالیکه آنقدر کرایه هایش متغیر و بالا است که نمی توان برای مدت طولانی از آن استفاده نمود. خب حداقل مسؤلان به جای کاهش ساعت کل سرویس اتوبوسرانی تعداد اتوبوس ها را کم می کردند نه اینکه کلا سرویس دهی را متوقف کنند.
نوشا و دوستش هم از مسافران همیشگی مترو هستند که از ایستگاه تئاتر شهر تا ایستگاه کرج را با مترو سفر می کردند اما این روزها آنقدر از ازدحام جمعیت داخل واگن ها ترسیدند که اعطای مترو را به لقایش بخشیدند و می گویند: در این دوره کرونا مشکلی با اتوبوس و مترو نداشتیم چونکه تا ساعت کاری ما تمام شود و به مترو بیایم حوالی ساعت هفت می شد و عموما دیگر واگن ها حداقل در قسمت زنانه خلوت شده بودند و ما به سادگی و با رعایت فاصله گذاری می توانستیم در کنار دیگر مسافران بایسیتم اما با اجرای طرح کاهش ساعت مترو، وضعیت واگن ها بگونه ای است که ما از ترسمان نمی توانیم سوار شویم.
وی اظهار می کند: مسافران فشرده و متراکم به یکدیگر چسبیده اند و این مساله در قسمت مردانه دوچندانتر است و وضعیت آنقدر نامناسب بود که ما تصمیم گرفتیم تا وضعیت اصلاح نشود از مترو استفاده نکنیم تا حداقل در واگن کرونا نگیریم.
به گزارش ال مور به نقل از ایسنا، این اعتراض و انتقاد تنها بخشی از مسافران مترو و اتوبوس بود. هر چند که به دنبال اجرای این طرح اعضای شورای شهر هم دست به قلم شده و ضمن اعتراض به این تصمیم خواهان اصلاح آن شدند، مجید فراهانی رئیس کمیته بودجه شورای شهر نخستین نفری بود که با ارسال تذکری به هیات رئیسه شورای شهر خواهان اصلاح رویه شد و نوشت: " بدون شک این تغییر ساعت که بر مبنای اطلاعیه انتشار یافته با اتخاذ تصمیم توسط یک معاونت با مجوز شهرداری انجام شده، زمینه ساز تراکم بیش از اندازه مسافر در ساعت خاتمه فعالیت خطوط خواهد شد که این روند افزایش احتمال آلودگی و انتقال ویروس کرونا را به دنبال خواهد داشت و این تصمیم که زمینه ساز عدم ادای حق به شهر و تحمیل هزینه های رفت و آمد با سایر مدهای حمل و نقل به شهروندان می گردد تصمیم شایسته و مبتنی بر رعایت حقوق عامه نیست."
وی خواهان لغو این طرح شده و اعلام می کند: " انتظار شهروندان تهرانی در دوران انتشار کرونا افزایش ظرفیت شبکه حمل و نقل عمومی با تقویت ناوگان به منظور فاصله گذاری اجتماعی بوده است، انتظاری که پاسخ داده نشده است و الان هم شهرداری به دلیل عدم حمایت دولت در پاسخگویی به این انتظار موفق نبوده است، نباید شاهد اجرای تصمیماتی باشیم که سلامت و حیات همشهریان عزیزمان را بیشتر از پیش با خطر مواجه نماید، همه ما در مقابل سلامت و حق حیات شهروندان تهرانی از کارآفرین تا کارتن خواب مسئولیم."
در ادامه علی اعطا سخنگوی شورای شهر هم با اشاره به اینکه این نوع تصمیم گیری های خلق الساعه، نه تنها سبب کاهش انتشار کرونا نمی گردد بلکه ازدحام بیش از اندازه جمعیت را در ساعات پایانی فعالیت ناوگان حمل و نقل عمومی به دنبال خواهد داشت و باعث نارضایتی شهروندان می شود، می افزاید: "این تصمیم که بدون پشتوانه محکم کارشناسی و مشورت با شورای اسلامی شهر تهران و با نادیده گرفتن سبک زندگی بخش بزرگی از شهروندان اتخاذ شده است، اقشار کم درآمد و صدمه پذیر را با مشکل مواجه می کند و شهرداری باید در مواجهه با کرونا با تاکید بر نظرات و مطالعات کارشناسی و با در نظر گرفتن روش زندگی عموم شهروندان اقدامات خویش را برنامه ریزی و اجرا نماید تا موجبات نگرانی و دغدغه بیشتر شهروندان نشود."
همینطور ناهید خداکرمی رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران هم در گفت وگویی بیان می کند: تمهیدات ستاد کرونا تا به امروز بیشتر بر اساس اقتصاد شهری بوده که تبعات منفی زیادی داشت چونکه نه تنها به معیشت مردم کمک نکرده است بلکه با کنترل تدریجی و قطره چکانی مشکلات را پیچیده تر و در هم تنیده تر کرده است.
وی می افزاید: متاسفانه هنوز توازن، هماهنگی و یکپارچگی در تصمیمات دیده نمی گردد، بطوری که شاهد می باشیم شهرداری تهران و ستاد کرونا، بدون اطلاع و مشورت با کمیسیون سلامت در مورد اتوبوس و مترو تمهیدات زمانی اتخاذ می کند!این تصمیم در حالی است که مرکز مطالعات شهرداری تهران دو فاز مطالعاتی گسترده در مورد مسیر گسترش کرونا با همراهی بیماران مبتلا انجام داده که مطالعات نشان می دهد، تنها دو تا سه درصد بیماران کرونا در دو هفته پیش از بیماری خود از اتوبوس و مترو استفاده کردند و نه تنها مطالعات در ایران بلکه بررسی های جهانی نشان از تأثیر کم حمل و نقل عمومی بر انتشار کرونا دارد و ما باید یاد بگیریم که سخنان و تصمیمات مان را منطبق با داده های علمی اتخاذ نماییم."

جزئیات نامه شورایی ها به شهردار تهران
اعتراضات به این تصمیم ادامه داشت تا اینکه زهرا صدر اعظم نوری رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر در گفت وگویی خبر از نامه اعتراضی شورای شهر به شهردار تهران می دهد و می گوید: " بر مبنای مطالعاتی که در سطح شهر تهران توسط کمیته سلامت شورای شهر صورت گرفت، مشخص شد که حمل و نقل عمومی در شیوع کووید ـ ۱۹ از درصد پایینی برخوردار می باشد ولی کاهش ساعات فعالیت حمل و نقل عمومی بر ازدحام جمعیت می افزاید و سبب بیشتر شدن پیک حجم مسافران و تراکم جمعیت خواهد شد و این مورد انتقال ویروس و شیوع بیشتر را به همراه خواهد داشت و برهمین اساس اعضای کمیسیون سلامت و حمل و نقل شورای شهر در نامه ای از حناچی خواسته ایم که شرایط حمل و نقل عمومی را دقیق تر رصد کند و مبحث کاهش ساعات حمل و نقل عمومی بازبینی و اصلاح گردد."
از سویی دیگر مناف هاشمی معاون حمل و نقل شهرداری تهران به این اعتراضات واکنش نشان داده و می گوید: " شهرداری تهران پیشنهاد کاهش ساعت فعالیت حمل و نقل عمومی (مترو و اتوبوسرانی) را عرضه نکرد و تصمیم گیری مذکور توسط ستاد ملی مقابله با کرونا انجام شده است، بگونه ای که ستاد ملی مقابله با کرونا به شهرداری کلانشهرها دستور داده است تا ساعت فعالیت حمل و نقل عمومی کاهش داده شود."
وی اتخاذ این تصمیم را به نظر ستادملی کرونا منوط می کند و می گوید: " اینکه تصمیم کاهش ساعت فعالیت حمل و نقل عمومی کارشناسی شده بوده یا خیر را باید از این ستاد پرسید، اما کاهش ساعت فعالیت حمل و نقل عمومی سبب می شود مترو و اتوبوسرانی تا سقف ۲۰۰ هزار نفر با کاهش مسافر مواجه شوند و این محدودیت فعالیت حمل و نقل عمومی اعمال شده و تا مدت یک ماه ادامه خواهد داشت. اگر تصمیمات دیگری هم ستاد ملی مقابله با کرونا درباره حمل و نقل عمومی اتخاذ کند، شهرداری تهران آنرا اجرا می کند."
به گزارش ال مور به نقل از ایسنا، کاهش ساعت سرویس دهی مترو و اتوبوس بدون توجه به نحوه رفت و آمد افراد شاغل در مشاغل ضروری که پس از ساعت ۱۸ هم اجازه فعالیت دارند و همینطور ازدحام و شلوغی واگن مترو و کابین اتوبوس که در این چند روز تصاویر آن در فضای مجازی پخش شده، اعتراضات و گلایه های مردمی را به همراه داشته و شاید باید اجرای این طرح در همین روزهای ابتدایی مورد بازبینی قرار گیرد تا شهروندانی که مجبور هستند برای تأمین معیشت شان در این روزهای کرونایی به بیرون از خانه بیایند حداقل، سفری ایمن و راحتتر داشته باشند.



1399/08/23
18:47:12
5.0 / 5
1390
تگهای خبر: اینترنت , بودجه , خدمات , زنان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات کاربران عزیز ال مور در مورد این پست
نظر شما در مورد این مطلب ال مور
نام:
ایمیل:
نظر شما:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۳
Almor
almor.ir - حقوق سایت ال مور محفوظ و متعلق به مالک ال مور است

ال مور

فشن و کالاهای لوکس