طراحی، طراحی در یك نگاه؛

ایده هایی که آزادانه طراحی شدند

ایده هایی که آزادانه طراحی شدند ال مور: هنرمندان حاضر در نمایشگاه گروهی طراحی، طراحی در خانه هنرمندان ایران، به بیان ایده های خود درباره ی این نمایشگاه و آثار خود در آن پرداختند.



به گزارش ال مور به نقل از مهر، این روزها نمایشگاه گروهی «طراحی، طراحی» با هدف نمایش تازه های تجربه طراحی در فضای هنرهای تجسمی ایران در گالری های خانه هنرمندان ایران برپاست؛ نمایشگاهی که ۴۰۰ اثر از ۱۶۰ هنرمند طراحی را در دل خود دارد و تا ۳۱ مرداد میزبان علاقه مندان است.
امتیاز ویژه «آزاد بودن»
جعفر صادقی هنرمند طراح حاضر در نمایشگاه گروهی «طراحی، طراحی» درباره ی این رویداد که در خانه هنرمندان ایران درحال برگزاری است، به خبرنگار مهر اظهار داشت: این نمایشگاه موضوع آزاد دارد و ترجیح من هم این است در جشنواره های بدون موضوع شرکت کنم، برای اینکه در این صورت کارهایی انتخاب می شود که اعمال سلیقه در آنها کمتر است و موضوع زیست آرتیست هم در نمایشگاه های آزاد مطرح می شود.
وی بیان کرد: بنظر می رسد در نمایشگاه «طراحی، طراحی» فقط با یک نمایشگاه گروهی مواجه نیستیم بلکه با مجموعه ای از نمایشگاه های سولو طرف می باشیم، برای اینکه ایده این بوده است که هر یک از هنرمندان با انتخاب سه اثر تکنیک و شناختی از خود به مخاطب نمایشگاه ارائه و نشان بدهند و توانسته اند چه نگاهی به یک امر داشته باشند، اما در صورت موضوعی بودن یک نمایشگاه، کیوریتور ممکنست نتواند خیلی با دست باز آثار را انتخاب نماید.
صادقی درباره ی آثارش که در نمایشگاه «طراحی، طراحی» به نمایش درآمده است، عنوان کرد: این کارها دارای تکنیک آب مرکب هستند. همان تکنیکی که از بچگی بر آن کار می کنم و با پهنای قلم نیز کار کرده ام. این آثار در سال ۲۰۱۸ خلق شده اند.
این هنرمند درباره ی چالش های هنر طراحی بیان کرد: به نظرم هنر دیجیتال به طراحی لطمه نزده است و هنر دیجیتال هم در این نمایشگاه به صورتی حضور دارد. تا آن زمان که بتوان در یک طراحی با ترکیب بندی و ساخت درگیر شد، یعنی با این هنر رو به رو هستیم. فرقی ندارد نور پروژکت شده باشد یا متریال، در هر صورت طراحی ممزوج شده است و مسیر آنرا مشخص می کند. این ها هم عرض یکدیگر هستند شاید تکنیک تفاوت کند اما هنر همان است.

صادقی درباره ی سابقه فعالیت خود توضیح داد: من از ۵ سالگی با آنکه بلد نبودم اما به کمک پدرم که خطاط بود خط می نوشتم و بعدها نقاشی و طراحی را دنبال کردم. از سال ۸۵ نیز بطور جدی تر در این رشته ها فعالیت کردم. کارهایم در این نمایشگاه نیز تلفیقی از همه این هنرهاست.
تکنولوژی در خدمت «هنر»
فاطمه فرجامی دیگر هنرمند حاضر در نمایشگاه گروهی «طراحی، طراحی» در گفتگو با خبرنگار مهر درباره ی سه اثر خود که در این رویداد به نمایش درآمده است، بیان کرد: کارهای من در این نمایشگاه مربوط به سال ۲۰۱۷ هستند. اگر بخواهم درباره ی ایده شان توضیح بدهم، باید بگویم پس از برگزاری کارگاه های رنگ می دیدم که بچه ها از پالت های کاغذی استفاده می کردند و همیشه ناراحت بودم که چرا باید اینها دور ریخته شوند، بدین سبب از پالت ها با کاغذی چاپ می گرفتم یا خودشان را جمع آوری می کردم. بدین سبب به تدریج طرح هایی را در آنها کشف می کردم که بستر آماده ای برای خلق این آثار بود و به صورتی نصف مسیر طی می شد. بعدها با ماژیک بر آنها نقش هایی طراحی می کردم و اینطور چنین آثاری خلق شدند. به نظرم آثار خوبی برای این نمایشگاه انتخاب شده برای اینکه پشت هر اثر ایده و تفکری نهفته است.
وی درباره ی سابقه فعالیت خود در رشته طراحی اظهار داشت: من از شانزده سالگی طراحی می کنم اما از سال ۹۶ بطور جدی تر این رشته را دنبال کرده ام. تا حالا در تعدادی نمایشگاه گروهی شرکت داشته ام اما هنوز نمایشگاه انفرادی برگزار نکرده ام.
فرجامی درباره ی چالش های هنر طراحی در روزگار فعلی عنوان کرد: به نظرم نقدی به تاثیر منفی تکنولوژی بر هنر نیست، برای اینکه امروز با وجود تکنولوژی زمینه های زیادی برای کار کردن فراهم گشته است که در جهت تقویت هنر می توانند به خدمت گرفته شوند. هنرمندان نیز لازم است پیوسته خودرا به روز نگه دارند و با زمان پیش بروند.
وقتی «مرگ» سوژه طراحی می شود
محسن انجم شعاع از هنرمندان حاضر در این رویداد، درباره ی آثار خود به مهر توضیح داد: من در نقاشی، بیشتر به دنبال تجربه کردن هستم. یعنی می خواهم بر طبق آنچه در گذشته در زمینه طراحی و نقاشی اتفاق افتاده است، قسمتی از آن تجربه ها را تبدیل به تجربه خود کنم. در این مرحله لااقل هدفم این است. این اتفاق بارها و بارها رخ می دهد تا من بتوانم یک اثر را بطور کامل اثر خودم بدانم. آثاری که الان در این نمایشگاه درحال عرضه است، در حقیقت نگاهی است به آنچه در گذشته و در تاریخ هنر ما وجود داشته است و من تنها درحال گشت و گذار در بین آنها هستم تا جایی که این تجربیات را بتوانم در قالب یک اثری هنری ارائه کنم؛ یعنی به جایی برسم که کارهایم دیگر تکرارناپذیر باشد.
در مرحله ای که قرار داریم درحال تجربه کردن هستیم و آنقدر تجربه کسب می نماییم تا بتوانیم خودمان را به آن مرحله اصلی برسانیم. آنچه امروز شاهد هستید، فقط تجربیاتی است که با یکدیگر به اشتراک می گذاریم تا همانطور که من از تجربه دیگران بهره برده ام دیگران هم در جریان تجربیات من قرار بگیرند.
وی اضافه کرد: بیشتر کارهایی که هم اکنون در این نمایشگاه شاهد هستید، آثاری تکرارپذیر هستند و هر فردی که برخوردی ابتدایی با هنر داشته باشد می تواند این آثار را تکرار کند اما اثری از رامبراند یا میکل آنژ را به آسانی نمی توان تکرار کرد.
این هنرمند بیان کرد: ما در مرحله ای که قرار داریم درحال تجربه کردن هستیم و آنقدر تجربه کسب می نماییم تا بتوانیم خودمان را به آن مرحله اصلی برسانیم. آنچه امروز شاهد هستید، فقط تجربیاتی است که با یکدیگر به اشتراک می گذاریم تا همانطور که من از تجربه دیگران بهره برده ام دیگران هم در جریان تجربیات من قرار بگیرند؛ این انتقال تجربه می تواند، خوب، بد و یا حتی بی فایده باشد اما در عین حال هم می تواند کاملاً جنبه کاربردی داشته باشد.
انجم شعاع درباره ی دغدغه های خود در خلق این آثار اظهار داشت: این آثار محصول حدود ۳ الی ۴ سال پیش است که درآن مقطع من خیلی درگیر مقوله «مرگ» بودم. نه این که مسئله ای برایم به وجود آمده باشد اما دوست داشتم تا آن ماهیت از زندگی که می تواند محصول ترس از مرگ در انسان ها باشد را بیشتر درک کنم. تصویر افرادی که درحال جان دادن هستند هم برایم موضوعیت داشت؛ من چند طراحی دارم از آشنایانی که یا بعد از مرگ شان از آنها طراحی نموده ام و یا درحال مرگ بودند و من آن لحظه را طراحی کردم. این آثار را قبل تر هم ارائه کرده ام. در دوره چند ساله ای، کل آثارم درباره ی همین موضوع مرگ، مردن و اتفاقاتی که آدم ها تا قبل از جان سپردن تجربه می کنند بود.
سگ کُشی یا سگ کِشی؟
سیروس آقاخانی نیز درباره ی آثار خود به خبرنگار مهر اظهار داشت: سابقه مجموعه کاری که در این نمایشگاه شاهد هستید، به حدود ۳ الی ۴ سال پیش بازمی گردد که نسبت به حیواناتی که در جاده ها کشته می شدند، حساسیت پیدا کردم. می خواستم کاری را انجام دهم تا این قضیه بیشتر مورد توجه قرار بگیرد. شاید تکرار این اتفاق در جاده ها برای افراد طبیعی شده باشد و کسی نسبت به آن حساسیت نداشته باشد، می خواستم کاری را انجام دهم تا این مساله بیشتر دیده شود. در همین راستا، این ایده به ذهنم رسید که با کشیدن یک خط سفید دور این حیوانات، هم مرگ شان را ماندگار کنم تا پس از انتقال جسد، جای مرگ شان مشخص باشد. از جانب دیگر هم این خطوط سفید ما را یاد صحنه جنایت هم می اندازد که برای مشخص شدن محل وقوع جرم، این خطوط را دور جنازه می کشند.
وی بیان کرد: از این ایده استفاده کردم تا نشان دهم این تصادف ها می تواند به صورتی یک جرم باشد و کسی که موجب و بانی قتل اینطور حیوانات هستند، نسبت به کاری که انجام داده اند مسئول هستند. با همین منظور این کار را شروع و آغاز به عکاسی کردم. حدود سه الی چهار سال فکر می کنم این کار طول کشید.

این هنرمند همین طور توضیح داد: وقتی به این نمایشگاه دعوت شدم، این ایده را به این صورت اجرا کردیم که تصویر مربوط به خطوط دور همان حیوانات کشته شده در جاده ها را روی زمین کف این گالری نصب نماییم. این ها عکسهایی است که در کنار یکدیگر قرار گرفته اند. بخش هایی از این کار هم نیاز به تکمیل دارد که تلاش دارم در فرصتی که هست، انجام دهم.
وی درباره ی برخی افراد که تعمدی مبادرت به کشتن حیوانات می کنند هم اظهار داشت: بنا بر این در کنار این اثر نوشته ام «سگ کُشی یا سگ کِشی؟». کشتاری که بتازگی اتفاق افتاده و متأسفانه همچنان هم ادامه دارد را مدنظر داشتم. در این سال ها همیشه یک قوطی رنگ در ماشین داشتم تا هر جایی که با جسد حیوانی مواجه می شدم، پیاده شوم و این طراحی را انجام دهم. امروز اما شرایط فاجعه بارتر شده است. این که گروهی بصورت عمدی تعدادی سگ را قتل عام می کنند، بسیار تلخ است. برخی افراد با تفکر تندی که دارند، گویی به مرحله «سگ ستیزی» رسیده اند و واقعاً هم نمی دانم دلیل ش چیست و از کجا چنین احساسی در آنها شکل گرفته است. این مساله واقعاً جای تأسف دارد.
خلق احساس از دل هاشورها
سارا کاوه هنرمند دیگری که آثار خودرا در این نمایشگاه ارائه کرده است، درباره ی آنها به مهر اظهار داشت: این آثار در حقیقت یک مجموعه نیستند، بلکه سه اثر متفاوت هستند که در کنار یکدیگر به معرض نمایش گذاشته شده اند. هر کدام از این آثار فضای متفاوت دارد که دو تا طبیعت بی جان شمرده می شود و یکی پرتره. مدتی است که «اسکیس» را بصورت جدی دنبال می کنم که مربوط به فضاسازی با قلم فلزی و مرکب می شود. مسئله ام در این آثار خط، هاشور و بافت است. از دل این هاشورها هم می تواند شاخ قوچی بیرون بیاید و هم پرتره یک انسان. مساله اصلی اما همان هاشورها هستند که تلاش می کنم با ظریف ترین برخوردها و قلم گذاری های درشت تر آنرا اجرائی کنم. از طیف خطوط ظریف تا خطوط درشت در این آثار وجود دارد. تابلوی طبیعت بی جان و یا پرتره، در حقیقت بهانه ای است برای تجربه این سبک کار و ترکیب بندی ای که با نور، سایه و بافت آنرا ایجاد کرده ام.
از دل این هاشورها هم می تواند شاخ قوچی بیرون بیاید و هم پرتره یک انسان. مساله اصلی اما همان هاشورها هستند که تلاش می کنم با ظریف ترین برخوردها و قلم گذاری های درشت تر آنرا اجرائی کنم. این هنرمند افزود: در بخش هایی از این تابلوها، کار را رها کردم. در تابلوی پرتره، بخش هایی وجود دارد که مملو از خط و بافت است و جای دیگر، کاملاً خلوت و سبک. بیشتر این بازی و ترکیب بندی فضاهای سبک و سنگین برایم حائز اهمیت بود.
کاوه درباره ی دغدغه خود در راه خلق این آثار هم اظهار داشت: همانطور که اشاره کردم، دغدغه اصلی ام در خلق این آثار بیشتر دغدغه ای فرمال و برآمده از درگیری ام با خط، بافت، کنتراست و نور بوده است. پس از آن فضای حسی تابلوی پرتره مربوط به احساس زنی است که دارد اشک می ریزد و با دستمال اشک هایش را پاک می کند اما گویی در اوج خطوط، گم شده است. تلاش نموده ام تأثر این زن را با بهره بردن از خطوط ظریف به تصویر درآوردم. این تجربه برایم لحظه ای خاص را به وجود آورد که تبدیل به دغدغه ای برای خلق این اثر شد. باتوجه به تجربه زیسته خودم که قسمتی از آن با لحظات تلخی گذشته است، می توان این آثار را برگرفته از تجربه شخصی خودم هم دانست.
وی درباره ی برگزاری نمایشگاه «طراحی طراحی» و تأثیر آن بر شناخت فعالیت طراحان نیز تاکید کرد و اظهار داشت: این اتفاق به عقیده من اتفاق خوبی است. آخرین بار شاید چند سال پیش در مهمانی هنر بود که مجموعه ای گسترده از طراحی ها را می دیدم و حالا پس از چند سال این فرصت مجدد فراهم گشته است. این که می توانم آثار همه دوستان طراح را یکجا ببینم و سبک و سیاق هر یک را بصورت جداگانه دنبال کنم، برایم جذاب است. اصولاً در افتتاحیه رویدادها شرکت نمی کنم اما این رویداد برایم اهمیت داشت تا هم بتوانم دوستانم را ببینم و هم همه این آثار را بصورت یک جا تماشا کنم.
نمایشگاه گروهی «طراحی، طراحی» تا ۳۱ مرداد هر روز (به جز روزهای شنبه) از ساعت ۱۵ تا ۲۰ در خانه هنرمندان ایران میزبان علاقه مندان است.

1401/05/31
13:12:26
0.0 / 5
418
تگهای خبر: تكنولوژی , جشن , جشنواره , دیجیتال
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات کاربران عزیز ال مور در مورد این پست
نظر شما در مورد این مطلب ال مور
نام:
ایمیل:
نظر شما:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۱
Almor
almor.ir - حقوق سایت ال مور محفوظ و متعلق به مالک ال مور است

ال مور

فشن و کالاهای لوکس