در گزارش ال مور مطرح شد؛
تجسمی فجر احیاگر کارکردهای نگارگری
ال مور: مینا صدری دبیر رشته نگارگری پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر درباره ی رشته نگارگری و لزوم برنامه ریزی برای جشنواره فجر در سال آینده توضیحاتی ارائه نمود.
مینا صدری عضو شورای سیاست گذاری و دبیر رشته نگارگری پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر درباره ی لزوم برگزاری جشنواره تجسمی فجر به خبرنگار مهر اظهار داشت: جشنواره «تجسمی فجر» تلاش بهادار و گرانقدری برای دیدن تفکرات و مهارت های هنرمندان در حوزه های مختلف هنری است و جای آن دارد بستری برای رشد و توسعه هنرهای ایرانی با نگاه ایرانی اسلامی شود. بی گمان اگر این نگاه اصالت پیدا کند و اثر گذار باشد، می تواند به یک نگاه جهانی تبدیل گردد.
لزوم برنامه ریزی منسجم «تجسمی فجر» برای سال آینده
وی اشاره کرد: برای رواج و گسترش نگاه ایرانی و این که جشنواره عامل رشد شود، نیاز به برنامه ریزی طولانی مدت و منسجم تری است. جشنواره فجر محفلی برای محک خوردن آثار هنرمندان و ارزیابی و نقد آنها است و فرصتی برای جوانان تا در این رویداد هنری آثار خودرا در معرض داوری قرار دهند.
صدری پیشنهاد داد: برای دست یابی بهتر به این هدف یعنی ایجاد این فرصت، لازم است پس از هر اختتامیه بصورت منسجم برنامه ریزی برای سال آینده شروع شود.
وی در توضیح رشته نگارگری و حضور آن در «تجسمی فجر» توضیح داد: قابلیت های زیادی در زمینه نگارگری وجود دارد که دیده نشده یا از آن بهره کافی گرفته نشده است. تأثیر هنر نگارگری در رشته های دیگر هنری مانند نقاشی، ارتباط تصویری و حجم سازی قابل توجه است. با تمام این اوصاف، هنوز بخش عمده ای از قابلیت های نگارگری به کارگرفته نشده است، به عنوان مثال ما بصورت جدی توجه فعالان نقاشی متحرک (انیمیشن)، جهت استفاده از ساختار نگارگری را نمی بینیم. نکته دیگر در مورد نگارگری این است که این هنر و هنرمند آن، همیشه در عرصه تمدن سازی یا گسترش فرهنگ ایرانی اسلامی به کشورهای دیگر، فعال و کارساز بوده است. چنان که اکنون نسخه های مصور مختلفی در گنجینه های هنری کشورهای جهان به عنوان نقاشی ایرانی نگهداری می شود.
«تجسمی فجر» احیاگر کارکردهای نگارگری
دبیر رشته نگارگری پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در ادامه سخنانش اشاره کرد: جشنواره «تجسمی فجر» یکی از رخدادهای مهمی است که می تواند فضایی بوجود آورد تا کارکردهای نگارگری احیا و حجم بیشتری از امکانات و قابلیت های آن به نمایش درآید.
وی با اعلان اینکه «تجسمی فجر» عاملی انگیزشی برای جوانان نگارگر بوده، اظهار داشت: در این سال ها جشنواره «تجسمی فجر»، یکی از فاکتورهای مهم انگیزشی برای هنرمندان جوان نگارگر بوده تا به خلق اثر بپردازند و بنا بر این این هنرمندان همیشه در جشنواره حضور فعالی داشته اند. در جشنواره پانزدهم، علیرغم، عدم حضور تعدادی از هنرمندان، مشارکت قابل توجهی همچون سالهای پیشین وجود داشته و فضای تعامل در بخش نگارگری پر تحرک بود. نکته قابل ذکر برای هنرمندان جوان این که کوشش های زیادی از جانب استادان و متولیان، صورت می گیرد تا فضای مناسب و حمایتی برای حضور هنرمندان جوان و فعالیت آنها به وجود بیاید اما با عدم حضور در جشنواره، یکی از امکانات مهم برای حمایت و دیده شدن برای جوانان هنرمند از دست می رود.
جایگاه خاص تذهیب و گل ومرغ
این هنرمند نگارگر در توضیح و ارزیابی آثار حاضر در بخش نگارگری جشنواره پانزدهم بیان کرد: در مجموع، کارهای راه یافته به جشنواره از کیفیت بالایی در هر سه بخشِ نگارگری، گل ومرغ و تذهیب برخوردار بود. البته اگر فضای بیشتری در اختیار نمایشگاه بود، آثار بیشتری در جشنواره به نمایش درمی آمد. سال هاست در تذهیب شاهد آثار فاخری هستیم و امسال نیز چنین بود و آثار بسیار زیبا و فاخری به نمایش درآمد. همین طور در گل ومرغ هم شاهد آثار دلنشین و دل انگیزی بودیم که مورد توجه داوران قرار گرفتند. گرایش نگارگری مقداری با تذهیب و گل و مرغ متفاوت می باشد و با موضوع و گاهی با روایت گری هم راه است پس برای نگارگران، کار دشوارتر است و نیاز به مهارت ها و تجربه های متنوعی دارد. بنا بر این برای جشنواره و داوران از جایگاه خاصی برخوردارست. در این حوزه نیز آثار محتوایی، زیبا و با کیفیتی ارسال شده بود.
مسئولیت سیاستگذاران هنری دوچندان شد
وی با تأکید بر حضور چشم گیر جوان ها در این دوره جشنواره، اظهار داشت: مشارکت هنرمندان نگارگر در این دوره، مسئولیت سیاست گذاران هنری را در قبال نگارگری و هنرمندان آن دوچندان می کند. بااینکه برخی براین باورند، که هنر نباید تحت حمایت حاکمیت باشد و به تعبیری مستقل عمل کند اما پشتیبانی از هنرمندان از وظایف مهم حاکمیت است. اگر نگاهی گذرا به تاریخ هنر شود، همیشه هنر تحت حمایت بوده است. یا حمایت حکومت و یا قسمتی از جامعه به عنوان کلیسا و ظاهراً بخش خصوصی. پس توقع می رود، نگارگری قبل از گذشته در حمایت های هنری جای بگیرد.
توجه جدی به تأثیر نگارگری بر مخاطب جهانی
صدری در آخر اظهار داشت: در دیپلماسی هنر، نگارگری و هنرمندان نگارگر به عنوان هنر اصیل ایرانی خویشکاری جدی دارند. تجربه استادان نگارگر بر این است که نگارگری تأثیر جدی بر مخاطب غیر ایرانی دارد و او را جذب فرهنگ و هنر ایران می کند. این اثرگذاری قابلیتی است که باید مورد توجه قرار بگیرد، و در مراودات فرهنگی و هنری از آن به بهترین شکل استفاده گردد.
منبع: ال مور
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات کاربران عزیز ال مور در مورد این پست