در گفت وگو با ال مور مطرح شد؛
ضرورت ساخت آثار متنوع درباره ی اندیشه امام راحل
ال مور: یک مدرس دانشگاه با اشاره به لزوم برنامه سازی درباره ی اندیشه ها و شخصیت امام راحل بیان کرد که طبیعتا در روزگار امروز و باتوجه به ذائقه نسل جوان باید این آثار را متنوع تر پیش برد.
امیر یعقوبی عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی درباره ی این که چگونه می توان با قالب ها و فضاهای متنوع برنامه سازی سراغ ساخت مستندها و آثار مختلف درباره ی امام خمینی (ره) رفت به خبرنگار مهر بیان کرد: طبیعتاً فراگیرترین مدیوم هنری، سینما و تلویزیون است که همیشه مخاطبان زیادی را به همراه دارد. دراین زمینه آثار مختلفی با موضوع امام راحل (ره) و انقلاب اسلامی تولید شده است که هر کدام در زمان خود تأثیرات زیادی به دنبال داشته است. وی افزود: در حوزه هنرهای نمایشی هم شاهد آثار درخشان بوده ایم و یا شکل دیگر ارائه این مضمون در هنرهای تجسمی است که بخش زیادی از آثار مربوط به هنر انقلاب نیز در این زمینه قرار می گیرند مثل پوسترها، عکس ها و نقاشی ها که هر کدام از اینها در زمان خود در جامعه بسیار تأثیرگذار بوده و نقش به سزایی ایفا کرده اند. حتی گرافیک محیطی و نقاشی های دیواری با موضوع امام راحل، مقام معظم رهبری، شهدا و تصاویر معنوی همگی در فضای شهری نقش پررنگ و تأثیرگذاری دارند. فیلم و سریال هایی که مستقیم یا غیرمستقیم سراغ امام راحل رفته اند یعقوبی با اشاره به فیلم و سریال هایی که دراین زمینه تولید شده است و هر یک به صورتی مستقیم یا غیرمستقیم به سیره یا زندگی و شخصیت امام راحل اشاره داشته اند، بیان کرد: فیلم های زیادی دراین زمینه تولید شده است، به عنوان مثال فیلم «فرزند صبح»، فیلم «صنوبر» یا سریال هایی مثل «معمای شاه»، «آفتاب و زمین»، «روح الله» و «سال های حادثه» را داشتیم که هر کدام از این آثار مخاطبانی را هم با خود همراه کرده است. با اینحال به نظرم یکی از زیباترین سکانس های تاریخ سینمای ایران پس از انقلاب، سکانس گریه گردن علی دهکردی به هنگام دیدن تشییع امام راحل است. اساساً فیلم «از کرخه تا راین» فیلمی مهم، تأثیرگذار، دارای بینش و به شدت عاطفی است، اما این سکانس نیز جزو سکانس های درخشان این فیلم است و واقعاً تأثیر عاطفی زیادی بر مخاطب می گذارد. وی با اشاره به پرداخت سریال ها از زاویه ای غیرمستقیم به زندگی حضرت امام خمینی (ره) بیان کرد: دراین زمینه بیشتر جای کار داریم یعنی یا اندیشه های امام (ره) در دل داستان و فیلمنامه مطرح یا در قالب دیالوگ و نقل قول بیان شود و یا حتی مجموعه هایی ساخته شود که ارجاعی مستقیم به واقعه یا خاطره هایی از آن دوران داشته باشد. به نظرم حتی داستان ها و روایت هایی که در فضای فعلی می گذرد نیز این توانایی را دارد که پیوند و ربطی با اندیشه ها و فضای فکری امام (ره) داشته باشد و قرار نیست لزوماً یک اثر تاریخی و بیوگرافیک ساخته شود. اتفاقاً فیلم هایی که داستانش متناسب با امروز جامعه ما است و پیش متن های زیادی در رابطه با اندیشه های امام (ره) را در دل خود دارد، بمراتب می تواند تأثیرات بیشتری هم به همراه داشته باشد. همین سکانس مهم فیلم «از کرخه تا راین» هم در ذهن شما نقش بسته و هم در خاطر من و بطور قطع در حافظه جمعی ما ماندگار شده است.
یعقوبی درباره ی نقش هنرهای مختلف در پرداختن به خاصیت های امام راحل اظهار داشت: خیلی نمی توان در این زمینه قائل به مرزبندی بود و گفت چه قالبی می تواند مفیدتر یا جذاب تر باشد. هر کدام از رشته های هنری در جای خود و در زمان خود می تواند تأثیر مهمی داشته باشد. به عنوان نمونه نقاشی های دیواری شهری هر روزه در معرض دید عموم است و مخاطبان از هر سن، طبقه اجتماعی و فرهنگی با این آثار مواجه می شوند و قیاس این حوزه با سینما، موسیقی و یا تئاتر از پایه اشتباه است. وی افزود: پوستر به عنوان با اهمیت ترین شکل اعلان چه در زمان انقلاب و چه در دهه های بعدی تأثیر مهمی داشته و امروز هم در زمره هنرهای کاربردی و تأثیرگذار است. پس همه شاخه های هنری در جای خود باارزش هستند و مهم این است که بتوانند آن پیام، اندیشه و مضمون را به مخاطب القا کنند. کوتاه سخن این که هنر در همه ادوار به لحاظ اجتماعی نقش مهمی داشته و امروزه نیز این نقش برجسته تر و پر رنگ تر است و به مدد هنر می توان این اندیشه ها را همیشه زنده نگه داشت و به مخاطب ارائه کرد، چونکه شیواترین و زیباترین زبان، زبان هنری است. زبان به روز در بیان و تصویر اندیشه ها و ارزش ها این پژوهشگر و نویسنده حوزه فلسفه و مطالعات فرهنگی درباره ی اهمیت برنامه سازی متناسب با ذایقه نسل جوان اشاره کرد: طبیعتاً با پیشرفت هایی که در فضای فرهنگی، اجتماعی، هنری و رسانه ای صورت گرفته، نیازمند این هستیم که با زبان و بیان جدید و به روز، آن اندیشه ای را که مد نظر داریم با مخاطب به اشتراک بگذاریم. مخاطب امروز ما شاید نتواند با برنامه های دهه های گذشته ارتباط برقرار کند چون سلایق و نیازها تغییر کرده است. بدین سبب لازم است که دراین زمینه بیشتر سرمایه گذاری و برای جوانان در این زمینه برنامه های بیشتر و متنوع تری تولید نماییم تا پیام های امام راحل در قالب های مختلف مطرح شوند. این مدرس دانشگاه اشاره کرد: ما در دانشگاه درسی داریم به نام وصیت امام خمینی (ره) اما چرا از این وصیتنامه و کتاب باارزش در سطح کلان تر استفاده نکنیم. از هر صفحه این کتاب می توان برنامه های متنوعی تولید کرد. برنامه هایی که می تواند تأثیرات عمیقی در زندگی ما داشته باشد و ما را به سمت زندگی سعادتمندانه سوق دهد. یک بخش از این تولیدات، آثاری متناسب با زندگی امام راحل است و بخش دیگر بیان اندیشه های معمار انقلاب اسلامی به شکل های مختلف در آثار هنری است. این استاد فلسفه هنر با تأکید بر ضرورت ساخت برنامه درباره ی افکار و شخصیت امام راحل تصریح کرد: آن چیزی که اهمیت دارد، جریان اندیشه های بزرگان دینی و معنوی در زندگی امروزه ما است. چونکه اعتقاد داریم مسیر پیامبران و ائمه معصومین، مسیر رستگاری و فضیلت است. هرجا که در این راه و متناسب با این اندیشه ها رفتار کردیم موفق شدیم؛ چه در زیست فردی و چه در زیست اجتماعی. آثار بزرگان دینی ما سرشار از حکمت، پند و آموزه هایی است که به رستگاری منجر می شود. نمونه بارز آن کتاب باارزش «نهج البلاغه» است. ما آثار باارزش و عمیق کم نداریم، آثاری که کمی با غور و تأمل در آنها می توان به یک سبک زندگی فردی و اجتماعی ایده آل دست پیدا کرد. او در آخر صحبت هایش بیان کرد: متأسفانه گاه غفلت می نماییم، درحالی که باید بیش از پیش به داشته هایمان رجوع نماییم. باید دیگر با اطمینان از این که همیشه دشمن از مسیر فرهنگ بر جوامع، سلطه خودرا پیش می برد هوشیار و آماده باشیم.
منبع: almor.ir
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات کاربران عزیز ال مور در مورد این پست