آزمون آیلتس کامپیوتری (Computer-based IELTS) بهعنوان یکی از جدیدترین شیوههای برگزاری آزمون آیلتس، برای بسیاری از داوطلبان بهعنوان یک تجربه متفاوت و نوین در نظر گرفته میشود. این نوع آزمون با ویژگیهای خاص خود میتواند فرصتی مناسب برای بهبود نمره و کاهش استرس در حین آزمون فراهم کند. با این حال، برخی چالشها نیز وجود دارد که ممکن است داوطلبان در این نوع آزمون با آنها مواجه شوند. در این رپورتاژ، به بررسی این چالشها و ارائه راهحلهایی برای مقابله با آنها میپردازیم.
قبل از ورود به آزمون اصلی آیلتس کامپیوتری، بسیاری از داوطلبان از آزمون ماک آیلتس کامپیوتری برای آمادگی بیشتر استفاده میکنند. این آزمونها، که شبیهسازی دقیقی از آزمون اصلی هستند، به داوطلبان این امکان را میدهند که با محیط آزمون کامپیوتری آشنا شوند و سطح آمادگی خود را ارزیابی کنند. این نوع آزمونها به کاهش استرس کمک میکند و میتواند به داوطلبان کمک کند تا به شکل بهتری برای آزمون اصلی آماده شوند.
چالش اول: عدم آشنایی با محیط کامپیوتری
برای بسیاری از داوطلبان آزمون آیلتس، محیط کامپیوتری ممکن است یک چالش جدید باشد. در آزمون آیلتس کامپیوتری، داوطلبان باید از کیبورد و موس برای انتخاب پاسخها، جابجایی بین سوالات، و وارد کردن اطلاعات استفاده کنند. این ممکن است برای افرادی که عادت به نوشتن با دست یا استفاده از کاغذ دارند، کمی گیجکننده و دشوار باشد.
برای بسیاری از افراد، محیط دیجیتال بهویژه در شرایطی که زمان محدود است، میتواند استرسزا باشد. تغییر از محیط آزمون کاغذی به دیجیتال نیازمند آشنایی با طراحی نرمافزار، نحوه جابجایی میان سوالات و استفاده بهینه از ابزارهایی مانند هایلایت کردن یا یادداشت برداری است.
همچنین ممکن است برخی داوطلبان نسبت به تایپ سریع و دقیق بر روی کیبورد مشکل داشته باشند که میتواند به عملکردشان در بخشهای نوشتاری آسیب بزند.
راهحل: داوطلبان باید از قبل با محیط آزمون آشنا شوند. بسیاری از سایتها و اپلیکیشنهای تمرینی شبیهسازی شده وجود دارند که داوطلبان میتوانند بهطور رایگان یا با هزینه کم از آنها استفاده کنند. این نرمافزارها به داوطلبان کمک میکنند تا نحوه حرکت میان سوالات و استفاده از ابزارها را بهخوبی یاد بگیرند.
چالش دوم: مشکلات فنی و ارتباط اینترنتی
یکی از نگرانیهای رایج در آزمونهای آنلاین، مشکلات فنی است. حتی با وجود پیشرفتهای زیادی که در تکنولوژی ایجاد شده، قطع شدن ارتباط اینترنتی یا خرابی سیستم کامپیوتری میتواند تأثیر زیادی بر عملکرد داوطلبان بگذارد. بهخصوص در بخشهای زمانبندی شده، قطع ارتباط اینترنتی میتواند داوطلبان را دچار استرس و سردرگمی کند.
در صورتی که سیستم کامپیوتری دچار مشکل شود یا اینترنت قطع شود، زمان باقیمانده از آزمون ممکن است از دست برود. این مشکلات ممکن است به دلیل سرعت پایین اینترنت، خرابی سختافزاری یا مشکلات نرمافزاری پیش آیند.
از آنجایی که بسیاری از داوطلبان از سیستمهای خانگی خود استفاده میکنند، ممکن است مشکلات فنی و عدم هماهنگی با سیستم مرکز آزمون باعث بروز مشکلاتی شود.
راهحل: قبل از آزمون، داوطلبان باید از سلامت سیستم و اتصال اینترنتی خود اطمینان حاصل کنند. بهتر است سیستم خود را قبل از روز آزمون بهطور کامل بررسی کنند. همچنین، در صورت بروز مشکل فنی در طول آزمون، بیشتر مراکز آزمون یک تیم پشتیبانی فنی دارند که میتوانند در رفع مشکل به داوطلبان کمک کنند. آگاهی از نحوه ارتباط با تیم پشتیبانی و قوانین آن، میتواند اضطراب ناشی از مشکلات فنی را کاهش دهد.
چالش سوم: استرس و فشار روانی در محیط کامپیوتری
برای بسیاری از داوطلبان، محیط کامپیوتری میتواند استرسزا باشد. حتی اگر تجربه استفاده از کامپیوتر را داشته باشید، هنگام آزمون، فشار روانی ممکن است به علت کمبود زمان، حساسیت به جزئیات و نیاز به تمرکز بیشتر در مواجهه با صفحه نمایش افزایش یابد. این موضوع بهویژه در بخشهای زمانی مانند شنیداری و خواندن مشهود است.
فضای دیجیتال میتواند برای بعضی افراد بیرحم و سرد باشد. برخلاف آزمون کاغذی که ممکن است بهطور طبیعی احساس راحتیتری به داوطلب بدهد، محیط کامپیوتری میتواند به دلیل نداشتن کاغذ برای یادداشتبرداری یا نیاز به تایپ سریع، احساس نگرانی و استرس را تشدید کند.
داوطلبانی که بهطور کلی در محیطهای آنلاین راحت نیستند، ممکن است زمان بیشتری را صرف استفاده از ابزارهای دیجیتال کنند و در نتیجه زمان کم بیاورند.
راهحل: برای کاهش استرس، تمرین در شرایط مشابه محیط آزمون میتواند بسیار کمککننده باشد. داوطلبان میتوانند تمرینهای دیجیتال را با زمانبندی مشابه شرایط واقعی انجام دهند و یاد بگیرند چگونه میتوانند تمرکز خود را حفظ کنند. آشنایی با محیط دیجیتال و بهکار بردن تکنیکهای تمرکزی، مانند نفس کشیدن عمیق یا استراحتهای کوتاه، نیز میتواند به کاهش استرس کمک کند.
چالش چهارم: مشکلات در خواندن متون طولانی
در بخش خواندن آزمون آیلتس کامپیوتری، داوطلبان باید متون طولانی را روی صفحه نمایش مطالعه کنند. برای بسیاری از افراد، خواندن طولانیمدت از روی صفحه نمایش ممکن است باعث خستگی چشمها و کاهش تمرکز شود. علاوه بر این، داوطلبان ممکن است در جستجوی پاسخها به مشکل بخورند و نتوانند بهخوبی از ابزارهای موجود استفاده کنند.
در آزمون آیلتس کامپیوتری، سوالات ممکن است شامل متون طولانی باشد که نیاز به دقت بالا دارند. جابجایی میان صفحات و پیدا کردن اطلاعات خاص در متن میتواند زمانبر باشد.
بسیاری از داوطلبان عادت دارند تا متنها را در کاغذ بخوانند که این ممکن است در محیط دیجیتال به یک چالش تبدیل شود، بهخصوص زمانی که صفحه نمایش بزرگ نیست یا روشنایی آن مناسب نیست.
راهحل: برای مقابله با این مشکل، داوطلبان میتوانند از امکاناتی مانند بزرگکردن متن، تغییر رنگ پسزمینه یا استفاده از هایلایت برای برجسته کردن اطلاعات مهم استفاده کنند. آشنایی با قابلیتهایی مثل جستجو در متن و استفاده از آنها بهطور مؤثر میتواند زمان را بهطور قابلتوجهی کاهش دهد.
چالش پنجم: مدیریت زمان در بخشهای نوشتاری و گفتاری
بخشهای نوشتاری و گفتاری در آزمون آیلتس کامپیوتری نیازمند دقت بالا و مدیریت زمان مؤثر هستند. داوطلبان باید بهطور همزمان به فکر نوشتن پاسخ دقیق و کامل باشند، در حالی که زمان بسیار محدودی دارند. این چالش در بخش گفتاری میتواند بهویژه برای کسانی که در گفتار انگلیسی مشکل دارند، برجستهتر باشد.
در بخش نوشتاری، داوطلبان باید به سرعت پاسخهای خود را بنویسند و در بخش گفتاری، باید در یک زمان کوتاه به سوالات پاسخ دهند. این فشار زمانی ممکن است باعث اشتباهات یا عدم توانایی در بیان درست پاسخها شود.
در صورتی که داوطلب نتواند زمانبندی مناسبی برای نوشتن یا صحبت کردن پیدا کند، ممکن است نتواند پاسخهای کامل و دقیقی بدهد.
راهحل: تمرینات مدیریت زمان برای هر بخش آزمون میتواند به داوطلبان کمک کند. داوطلبان میتوانند بخشهای نوشتاری و گفتاری را با زمانبندی محدود تمرین کنند تا توانایی خود در مدیریت زمان را افزایش دهند. همچنین، توصیه میشود که در بخش نوشتاری، ابتدا ایدههای اصلی را یادداشت کنند و سپس به نوشتن پردازند تا از هدر رفتن زمان جلوگیری کنند.
چالش ششم: تفاوت در نحوهی ارزیابی بخش صحبت کردن
در آزمون آیلتس کامپیوتری، بخش صحبت کردن بهصورت آنلاین و از طریق میکروفون انجام میشود. برای بسیاری از داوطلبان، این روش ممکن است با آزمونهای سنتی که بهصورت رو در رو با ممتحن انجام میشد، تفاوت زیادی داشته باشد.
در آزمونهای سنتی، داوطلبان میتوانستند با زبانشناس روبرو باشند و ارتباط غیرکلامی نیز بر ارزیابی تاثیر میگذاشت. اما در آزمون کامپیوتری، فقط صدای داوطلب مورد ارزیابی قرار میگیرد، و این ممکن است باعث ایجاد احساس بیگانگی یا استرس بیشتر شود.
برای برخی داوطلبان، ممکن است این نوع ارزیابی احساس راحتی کمتری ایجاد کند، زیرا نمیتوانند تعامل شخصی با ممتحن داشته باشند.
راهحل: داوطلبان میتوانند با تمرین صحبت کردن در شرایط مشابه، مثلاً با ضبط صدای خود و گوش دادن به آن، اعتماد به نفس خود را افزایش دهند. علاوه بر این، استفاده از نرمافزارهای شبیهسازی آزمون صحبت کردن میتواند به داوطلبان کمک کند تا با محیط آزمون آنلاین آشنا شوند.