با كنسرت چهارپایه عشق ؛

راغب در تالار وحدت سنگ تمام گذاشت

راغب در تالار وحدت سنگ تمام گذاشت به گزارش ال مور، فصل جدید مجموعه کنسرتهای چهارپایه عشق به خوانندگی مصطفی راغب در چارچوب بازخوانی برخی نوحه های قدیمی و آثار معاصر در رابطه با حضرت سیدالشهدا (ع) در تالار وحدت تهران پیش روی مخاطبان قرار گرفت.



به گزارش ال مور به نقل از مهر، تالار وحدت تهران طی روزهای گذشته میزبان ارادتمندان حضرت سیدالشهدا (ع) با برگزاری مجموعه کنسرتهای «چهارپایه عشق» به خوانندگی مصطفی راغب بود. کنسرت هایی که بعد از اجرای فصل اول این پروژه در محرم سال قبل با حمایت مرکز موسیقی مأوا پیش روی مخاطبان قرار گرفته و تا روز بیستم مرداد ماه نیز به اجراهای خود ادامه می دهد.
در این کنسرت که نام آن بر طبق «چهارپایه خوانی» به عنوان یکی سنت های قدیمی نوحه خوانی انتخاب شده است، مصطفی راغب و یک ارکستر متشکل از سازهای زهی، سازهای ایرانی و پاپ آثاری را برپایه نوحه های قدیمی هیات های تهران و دیگر شهرهای کشور و همین طور آثار جدید موسیقایی پیش روی ارادتمندان حضرت سیدالشهدا (ع) قرار می دهند. این در حالیست که در کنار اجرای قطعات موسیقایی کنسرت، قطعاتی هم در قالب شعر و ترانه و روایت در رابطه با شهادت حضرت سیدالشهدا (ع) توسط حامد حسین زادگان اجرا می شد که فضای این پروژه را تا حدی وارد حال و هوای یک اثر نمایشی هم کرده بود.

«عشق کوفی» مربوط به موسیقی تیتراژ سریال «عشق کوفی» با شعر قاسم صرافان و آهنگسازی مصطفی راغب، «گره گشا» برمبنای یکی از نوحه های معروف ایام سوگواری محرم با تنظیمی ارکسترال، «ای اهل حرم میر و علمدار نیامد» برمبنای نوحه ای به همین نام، قطعه «سرخ غروب»، قطعه «کیستی»، نوحه معروف عربی «مل بی ین» (نوحه عربی حضرت عباس (ع))، «حضرت عشق»، «آره من دیوونتم»، «نشانی» و نوحه ترکی «حضرت عباس (ع)» بخش های بعدی کنسرت «چهارپایه عشق» را تشکیل می داد. این در حالیست که مصطفی راغب در آخر این برنامه برای دومین بار قطعه «ای اهل حرم میر و علمدار نیامد» را برای مخاطبان اجرا کرد.
آنچه مصطفی راغب و گروه نوازندگان این کنسرت به رهبری نوید اسکندر پیش روی مخاطبان قرار دادند، گرچه تفاوت چندانی با اجراهای سال قبل این گروه در کنسرتهای ویژه برج میلاد تهران نداشت، اما دربرگیرنده خاصیت هایی بود که می تواند جریان برگزاری کنسرتهای موسیقی در روزهای سوگواری شهادت حضرت سیدالشهدا (ع) را وارد فضای جدیدی کند که در عین احترام به ساحت مقدس این ایام گرامی و گرانقدر بتوان آثار موسیقایی را با مضامین در رابطه با مفاهیم عاشورایی اجرا کرد.
شرایطی که در یکی دو دهه اخیر به واسط تلاش هایی که در مرکز موسیقی حوزه هنری انقلاب اسلامی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان هنری رسانه ای اوج، سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران شکل گرفته که منجر به تولید آلبوم های موضوعی شده است و فضای متفاوتی را برای مخاطبان آثار موسیقی آیینی مذهبی ایجاد کرده است، حالا می تواند در قالب اجرای زنده آثار موضوعی با حفظ احترام به حریم محترم دوده (ع) متبلور شود.

فارغ از برخی ملاحظات که به لحاظ کمی و کیفی می تواند در عرصه تجزیه وتحلیل این کنسرت ها مورد واکاوی منتقدان و پژوهشگران حوزه موسیقی قرار گیرد، سنگ تمام مصطفی راغب به عنوان یک خواننده برآمده از مکتب آوازی موسیقی ردیف دستگاهی ایران و مداحی در تکایا و حسینیه های شهر یزد طی ایام سوگواری حضرت سیدالشهدا (ع) در این کنسرت بود.
مسیری که وی نهایت تلاش خودرا انجام داد تا آن چه پیش روی مخاطبان قرار می گیرد در باکیفیت ترین قالب موسیقایی اجرا شود. چارچوبی که این خواننده به سبب دلبستگی های خود در این زمینه موسیقایی همیشه روی آن تاکید داشته و تلاش می کند بهترین فضای کیفی را برای مخاطبان اجرا نماید. مسیری که تعدادی از خوانندگان موسیقی پاپ بنا به دلایلی که خود به لطمه شناسی زیادی احتیاج دارد، چندان مایل به ورود به آن نیستند. اما راغب و برخی دیگر از خوانندگان مطرح پاپ هر از چندگاهی تلاش می کند روی آن کارهایی را انجام دهند.

این خواننده مدتی پیش بود که در یکی گفت وگوهای رسانه ای اش توضیح داد: چه عزتی از این بالاتر که هر سال در ماه محرم ۱۰ روز صدایم وقف امام حسین (ع) در هیأت های شهر یزد می شود. من هیچ ابایی هم از گفتن این مساله نداشته و ندارم، البته واقعیت این است که اوایل خیلی ها گارد می گرفتند و هوادارانم در جریان نبودند و فکر می کردند درحال نقش بازی کردن هستم، اما من هیچ گاه ترس از دست دادن هوادارانم را نداشتم و می دانستم امام حسین (ع) به کارم برکت می دهد. معتقدم همه ما انسان ها آن فردی را که با ما همفکر و هم عقیده است پیدا کرده و اتمسفر ما یک جا خواهد بود. طرفدارانم من را همین مدل قبول کردند. اوایل خیلی ها گارد می گرفتند اما من عقیده ام این است اگر جایگاهی دارم به سبب عقایدم است. البته از آنجا که هنرمند با احساسش سر و کار دارد همیشه در یک لبه پرتگاه حرکت می نماییم. این همه طرفدار با عقاید و سلایق و پوشش های مختلف روبه روی ما وجود دارد پس تنها چیزی که ما را نگه می دارد همین عقاید ماست. محور این عقاید نیز امام حسین (ع) است.
وی در بخش دیگری از همین گفت و گوی رسانه ای بیان کرد: ما برای جذب جوانان بسیاری از جاها کم کاری کردیم. کسانی که عاشق امام حسین (ع) هستند تحت هر شرایطی از عقیده خود دست نمی کشند. اما باید ببینیم چه کاری برای کسانی که با این نام آشنا نیستند، انجام دهیم. آنهایی که هستند حضور دارند. ما چه کار نماییم تا از امام حسین (ع) به فرزندان دهه هشتادی و نودی مان بگوییم.

به هر ترتیب آن چه در کنسرتهای «چهارپایه عشق» درحال برگزاری است، نشات گرفته از ظرفیت بالای موسیقی کشورمان و همین طور اعتقاد روشن و اعتماد به نفس هنرمندانی است که از روی عشق و علاقه ای که فارغ از هیاهوهای رایج پروسه تولید و عرضه موسیقی به ایام گرامی سوگواری حضرت سیدالشهدا (ع) دارند اهتمام در اجرای برنامه هایی دارند که می تواند آغازگر مسیر جدیدی در برگزاری کنسرتهای موسیقی طی ایام خاص و دارای احترام مردم کشورمان باشد که نه فقط در آن حرمت شکنی صورت نمی گیرد بله مبدا موثر و خوبی در راستای معرفی هر چه بهتر نهضت عاشورا و تکریم حضرت سیدالشهدا (ع) است. شرایطی که مصطفی راغب و مجموعه های حمایت گر این پروژه موسیقایی تلاش دارند آنرا در قالب کیفی ارزشمندی پیش روی مخاطبان قرار دهند.

1403/05/20
10:23:24
0.0 / 5
273
تگهای خبر: تولید , جوانان , دستگاه , شهرداری
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات کاربران عزیز ال مور در مورد این پست
نظر شما در مورد این مطلب ال مور
نام:
ایمیل:
نظر شما:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۴
Almor
almor.ir - حقوق سایت ال مور محفوظ و متعلق به مالک ال مور است

ال مور

فشن و کالاهای لوکس