با حضور شهردار و اعضای شورای شهر تهران صورت گرفت
آغاز عملیات اجرایی پروژه جمع آوری و هدایت آب های سطحی غرب تهران
ال مور: امروز شنبه با حضور شهردار تهران و اعضای شورای اسلامی شهر تهران عملیات اجرایی پروژه جمع آوری و هدایت آب های سطحی محدوده غرب تهران شروع شد.
به گزارش ال مور به نقل از ایسنا، صبوری در آغاز عملیات اجرایی پروژه جمع آوری و هدایت آب های سطحی مناطق ۲۱ و ۲۲ و كنترل سیلاب شمال و غرب شهر تهران اظهار داشت: متأسفانه در قسمت غربی تهران با توسعه مناطق ۲۱ و ۲۲ توسعه شبكه جمع آوری آب های سطحی متناسب با رشد جمعیت انجام نشد، بنابراین باید در این زمینه اقدامات جدی انجام می دادیم.
وی ادامه داد: در قسمت رودخانه وردآورد در شرق و غرب رودخانه حوضه آبریز ۱۰۰ كیلومترمربعی وجود داشت كه كار جدی برای آن و جمع آوری آب های سطحی در غرب انجام نشده بود، بنابراین در راه ۱۸ كیلومتری این حوضه آبریز ۴.۲ كیلومتر آن تونلی است كه امروز حفاری آن با دستگاه TBM شروع می شود تا این آب های سطحی را به رودخانه شهریار انتقال دهد.
وی تصریح كرد: با انتقال آب های سطحی غرب تهران از راه این تونل به رودخانه شهریار، كمك بسزایی به محیط زیست منطقه می شود و همینطور می توان از این آب ها برای كشاورزی هم بهره گرفت.
وی تصریح كرد: پروژه جمع آوری آب های سطحی و ایمن سازی منطقه غرب تهران نزدیك به ۸۴۰ میلیارد تومان هزینه در بر دارد و حفاری تونل آن ۲۰۰ میلیارد تومان هزینه در بر دارد و ظرف مدت دو سال به اتمام می رسد.
صبوری در بخش دیگری از صحبت های خود و در تشریح حفاری این تونل اظهار داشت: آبگرفتگی های ادواری در شهر تهران كه گاه به دلیل عدم نگهداشت صحیح شبكه و البته با عنایت به شیب زیاد مناطق كوهپایه ای رخ می دهد، همواره این واقعیت را گوشزد می كند كه باید در مورد خطر وقوع سیلاب های شهری در پایتخت حساس باشیم. در این میان مناطق ۲۱ و ۲۲ شهر تهران كه در نتیجه توسعه كالبدی شهر در پهنه غربی رودخانه كن شكل گرفته اند به لحاظ توسعه شبكه هدایت روان آب ها در جایگاه پایین تری نسبت به سایر مناطق قرار دارند.
وی افزود: بر همین مبنا راه اندازی تونل انتقال آب های سطحی در بخش حد فاصل حوضچه تعدیل سیلاب شهریار تا ابتدای خیابان وردآورد الزامی است تا به كمك شبكه هایی كه در بخش های بالا دست و پایین دست آن شكل می گیرند، روان آب های مناطق ۲۱ و ۲۲ به رودخانه كرج انتقال یابد. ساخت این تونل ۴۲۰۰ متری قابلیت گذردهی سیلاب و روان آب ها به صورت ایمن را تضمین كرده و مانع از بروز مشكل احتمالی در زمان های بحرانی خواهد شد.
وی افزود: برای حفر این تونل كه به تونل جمع آوری و هدایت آب های سطحی محدوده بزرگراه فتح موسوم شده است، برای چندمین بار در پروژه های انجام شده در این عرصه از ماشین حفار TBM استفاده خواهد شد. با كمك این ماشین بیشتر از چهار كیلومتر تونل در مدت زمان حدود دو سال ساخته خواهد شد. قطر تمام شده تونل ۳.۷ متر بوده و طول كل دستگاه به همراه تجهیزات جانبی آن به ۷۰ متر می رسد. دستگاه حفاری كه برای این پروژه مد نظر قرار گرفته است در دهه ۸۰ در دو تونل بهمن یار و خیام با روش حفاری باز مورد استفاده قرار گرفته بود و در دهه ۹۰ مجدداً در راه اندازی تونل كمكی ابوذر به روش حفاری بسته كه در خاك های سست هم انجام می شود، مورد استفاده قرار گرفته است و یك مرتبه دیگر این سیستم مكانیزه برای كمك به محافظت شهر از خطر سیلاب برای حفر این تونل بعد از اورحال مورد استفاده قرار گرفته است.
منبع: ال مور
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات کاربران عزیز ال مور در مورد این پست