معاون سرویس های شهروندی سازمان فاوای شهرداری تهران خبر داد
شهرپی در هفت هزار تاكسی پایتخت
ال مور: معاون خدمات شهروندی سازمان فاوای شهرداری تهران در حاشیه نخستین روز برگزاری نمایشگاه تراکنش به معرفی و تشریح کاربردهای «شهرپی» پرداخت و هفت هزار تاکسی را مجهز به امکانات این سامانه عنوان نمود.
به گزارش ال مور به نقل از ایسنا، محمد شریفی سامانه یکپارچه پرداخت شهری یا شهرپی را زیرساختی جامع و یکپارچه توصیف کرد و اظهار داشت: شهرپی امکانی است که ارائه دهندگان خدمات پرداختی می توانند با دریافت API آن از شهرداری تهران، پرداخت آنلاین را برای شهروندان تسهیل کنند.
وی افزود: ابزاری که هم اکنون استفاده می نماییم، بارکد دو بعدی است و نخستین خدمتی که به این شیوه ارائه می شود، پرداخت کرایه تاکسی های سطح شهر تهران هستند. این سامانه با همکاری سازمان تاکسیرانی در پایانه های خطوط تاکسی شهر تهران توسعه پیدا کرد و الان بیش از هفت هزار تاکسی به این سامانه مجهز شده اند.
شریفی درباب اپلیکیشن هایی که به این سامانه متصل شده اند، اضافه کرد: هم اکنون بیش از ۱۱ اپ از این سامانه استفاده می نمایند. اپلیکیشن هایی مثل آپ، تاپ، ایزی پی، دیجی پی، همراه کارت، ریالو، فون پی، سکه و ایران کیش و... در حقیقت بیشتر اپ های بزرگ سطح کشور به این سامانه مجهز شده اند و شهروندان با هر کدام از این اپلیکیشن ها می توانند پرداخت تاکسی را انجام دهند.
معاون خدمات شهروندی سازمان فاوا در آخر با اشاره به برنامه های آینده اظهار داشت: این سامانه به زودی در میادین میوه و تره بار هم راه اندازی خواهد شد و شهروندان می توانند پرداخت در میادین را به صورت الکترونیکی انجام دهند. این پروژه در میدان میوه و تره بار جلال آل احمد به صورت پایلوت انجام شده و موفقیت آمیز بوده است و به مرور توسعه می یابد و در سایر کسب وکارها نیز استفاده خواهد شد. سازمان فاوای شهرداری تهران با حضور در این رویداد دو روزه به ارائه دستاوردهای خود می پردازد. برای دریافت اطلاعات بیشتر، مشاهده پخش زنده رویدادها و نقشه غرفه به آدرس itefaba.com مراجعه نمایید.
محمد فرجود، مدیرعامل سازمان فاوای شهرداری تهران همین طور در نشست تخصصی جایگاه کیف پول الکترونیک بر ایجاد فرصت هایی برای نوآوری و خلاقیت در کسب و کارهای کیف پول الکترونیک اصرار کرد و اضافه کرد: پس از راه اندازی "تهران من" بعنوان سامانه جامع شهروندی، کیف پول شهروندی در حقیقت به شکل واقعی گرفت. همزمان با ثبت نام در این سامانه، شهروند کیف پولی دارد که با آن می تواند خدمات زیادی دریافت کند. مثل پرداخت عوارض طرح ترافیک، پرداخت قبوض و پارک حاشیه ای و... همین طور کارت بلیت هم با همین کیف پول قابل شارژ شدن است. البته شهروندان به کیف پول شهرداری محدود نشده اند و می توانند از درگاه های مختلف و دسترسی های متنوع بهره ببرند.
مدیرعامل سازمان فاوای شهرداری تهران درباب ایجاد نظام یکپارچه پرداخت خرد شهری هم اظهار داشت: برای توسعه سامانه شهرپی در قدم بعدی بعد از تاکسی ها به سمت میادین میوه و تره بار می رویم. ولی در این عرصه کیف پول شهرداری را نیاوردیم. در حقیقت نباید مردم را مجبور به استفاده از کیف پول خاصی کرد تا کسب وکارها و کیف پول های دیگر بتوانند فعالیت کنند.
ایشان سپس با اشاره به رشد کیف پول های شهری اظهار داشت: اینکه حساب های کیف پول باید کنترل شود و یا اینکه مالکیتش در اختیار بانک مرکزی باشد دو موضوع جداست. درآمدزایی کیف پول ها طبیعتا اهمیت بسیاری دارد اما اضافه کردن کسب و کارهای جدید هم هزینه بر است. بدین سبب بیزنس مدل مناسبی برای کیف پول های مستقل باید ایجاد شود. چونکه در غیر این صورت کیف پول ها توسعه نمی یابند.
فرجود سپس با اشاره به خلاقیت و نوآوری در خدمات کیف پول الکترونیک، اشاره کرد: باید فرصت هایی برای رشد، توسعه و نوآوری در این عرصه ایجاد شود. برای مثال ما در شهرداری تهران امسال تصمیم گرفتیم جوایز خوش حسابی عوارض شهرداری را از کیف پول تهران من پرداخت نماییم و این خود به خود سبب تشویق مردم به استفاده از این کیف پول می شود. البته کاربردها باید معنادار و سرویس مدار باشند تا شهروند انگیزه واقعی جهت استفاده از آن داشته باشد.
مدیرعامل شرکت سداد هم در ادامه این جلسه با اشاره به دستورالعمل کیف پول های الکترونیک اظهار داشت: لازم است استانداردهایی برای کارمزدهای کیف پول الکترونیک در نظر گرفته شود. اگر نظام کاربردی درستی برای آن تعریف نشود، کاربران اصلا تن به ساخت کیف پول الکترونیک برای خود نمی دهند. بدین سبب کسب و کارهای در رابطه با این کیف پول ها باید شکل بگیرد. کسب وکار کیف پول یک وجهی نیست و بانک مرکزی و سایر نهادها و بیزنس ها باید هماهنگ کار کنند.
در بخش دیگری از این پنل، مدیرعامل شرکت به پرداخت نیز با اشاره به لزوم تعریف کاربردهای متنوع برای کیف پول های الکترونیک اشاره کرد: هر تغییری در اکوسیستم پرداختی برمی گردد به دستورالعمل هایی که کمک کننده باشند. سیستم کیف پول را باید احیا کرد و برای آن کاربردهایی ایجاد شود که همه به آن سمت و سو بروند. همین طور باید کیف پول به صورت آفلاین کار کند.
در ادامه، معاون فناوری شرکت تپسی اظهار داشت: رگولاتوری، کیف پول را کنار سایر ابزارها دیده و جایگاه مشخصی برای کیف پول میان سایر پرداخت های آنلاین نیست. کیف پول هایی که ویژه یک اپلیکیشن خاص تهیه شدند برای ایجاد سهولت برای کاربران است و موفق ترند. در حقیقت علاقمندیم کاربر بتواند از کیف پول ما برای خدمات دیگر هم استفاده نماید.
رئیس گروه کنترل و نظارت اداره نظام های پرداخت بانک مرکزی نیز در این پنل تخصصی با اشاره به ضابطه های این نهاد اظهار داشت: دیدگاه های پشت تهیه دستورالعمل کیف پول ها بیشتر برای جلوگیری از پولشویی و با محوریت بانک ها است. تعامل پذیری کیف پول ها اهمیت بسیاری دارد. در ۹ ماهه اول امسال ۹۰ درصد از تراکنش ها زیر ۲۰۰هزار تومان بود و این به مفهوم ظرفیت های بالای کسب وکارها برای توسعه کیف پول ها هست.
طبق گزارش روابط عمومی سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران، نمایشگاه تراکنش که در هتل اسپیناس پالاس برگزار می شود، روز ۲۴ دی ماه به کار خود اختتام می دهد.
منبع: almor.ir
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات کاربران عزیز ال مور در مورد این پست