امیر عابدی مطرح كرد؛
ماندن در سینما اهمیت دارد
به گزارش ال مور، کارگاه آشنایی با عکاسی در فیلم و سینما توسط امیرعابدی عکاس سینما در سالن فردوس موزه سینما برگزار گردید.
به گزارش ال مور به نقل از روابط عمومی موزه سینما، امیر عابدی در شروع کارگاه «آشنایی با عکاسی در فیلم و سینما» اظهار داشت: در سینمای ایران حضور در سمت های مختلفی را تجربه کردم تا بدانم زمانیکه می خواهم در یک فیلم سینمایی کار کنم به علت روابط مختلفی که میان صنوف وجود دارد، باید چگونه عمل کنم؛ بعنوان مثال یک برنامه ریز زمانی موفق است که بداند هر گروه کاری باید در چه ساعتی در صحنه حضور پیدا کند.
وی افزود: من در دوره تجربه اندوزی تلاش کردم حرفه های مختلفی را در سینما بیاموزم و تجربه کنم و به دیگران هم سفارش می کنم که ابتدا عکاسی را با فیلمهای کوتاه تجربه کنند تا روابطی را که میان گروههای مختلف وجود دارد، یاد بگیرند.
کار در سینما طاقت فرسا است
عکاس فیلم «شب یلدا» اضافه کرد: فعالیت در سینما کاری طاقت فرسا است و امکان دارد مراحل فیلمبرداری بعضی از پلان ها بارها تکرار شود. برخی فکر می کنند عکاسی فیلم کار ساده ای است. عده ای هم تصور می کنند که ما فقط قاب فیلمبردار را لحاظ می نماییم، در صورتیکه همیشه اینطور نیست. در خیلی از مواقع، عکاس زاویه مورد نیاز خویش را از قبل انتخاب می کند. در واقع من شیوه ثبت خیلی از عکس ها را در هنگام خواندن فیلمنامه در ذهن خود مرور می کنم. بعضی از همکاران ما در حوزه عکاسی فیلم با فیلمنامه آثاری که در آن حضور پیدا می کنند، آشنایی ندارند و این مسئله به هیچ وجه مورد قبول نیست. زمانیکه فیلمنامه را می خوانید، کاراکترها را آنالیز کرده و به ایده هایی جدیدی می رسید.
شخصیت منفی احتیاج به لنز واید دارد
عابدی با بیان اینکه گاهی پیش آمده که یک کارگردان از قاب های وی تأثیر گرفته است، اضافه کرد: مثلاً میتوان برای گرفتن کلوز آپ از شخصیت منفی با لنز واید و برای شخصیت مثبت از لنز تله بهره برد و این مسئله به علت تاثیرات روانشناسی موجود در لنزها است. این موارد زمانی کاربرد خواهد داشت که فیلمنامه اثر را به خوبی مطالعه کنید. جزو وظایف یک پروژه است که با عکاس کاملا همراهی کند.
وی افزود: ارتباطاتی که مابین عوامل وجود دارد مانند چرخ دنده به صورت ارگانیک عمل می کند، سینما و تئاتر به هیچ عنوان هنر فردی نیست. برقراری تعامل و روابط عمومی بالا بخشی از وظیفه یک عکاس است. بازیگر مقابل دوربین، پارتنر یک عکاس به حساب می آید و باید بتوان با او تعامل مناسبی داشت.
عکاس فیلم «قرمز» در ادامه این نشست اظهار داشت: سال ها پیش یک دوره یکساله کلاس بازیگری گذراندم تنها به جهت اینکه بدانم یک بازیگر چگونه رفتار می کند و چگونه حس خویش را به صورت فیزیکی یا میمیک صورت به شکل بیرونی بروز می دهد. در بازیگری نگاههای متفاوت وجود دارد؛ عده ای کاملا حسی و برخی مبتنی بر تکنیک بازی می کنند، برخورد عکاس در یک پروژه باید با هر کدام از اینها متفاوت باشد.
عابدی با بیان اینکه در گذشته عکاسی با نگاتیو انجام می گرفت و بنابراین با دشواری های بیشتری همراه بود، افزود: به علت وجود نگاتیو، در آن زمان من با دقت بیشتری به رصد کردن شرایط برای تهیه عکس ها می پرداختم. به صورت اصولی در همه فیلمها، تمرین نهایی وجود دارد که باید همه چیز همچون گریم و لباس مانند اجرای نهایی باشد و در این شرایط میتوان بخش زیادی از عکس ها را در تمرین تهیه کرد. یاد گرفتن سینما از صفر تا صد و شناخت کامل فرایند تولید خیلی مهم است. یادگیری این موارد در طول دوران کاری برای من بسیار مفید بوده و خصوصا حضور در کلاس بازیگری تأثیر زیادی در زندگی حرفه ای من داشته است.
یکی از وظایف عکاس کنجکاو کردن مخاطب است
عابدی اظهار داشت: یکی از وظایف عکاس فیلم، وسوسه کردن و ایجاد کنجکاوی در مخاطبان است. مثلاً در فیلم «ساکن طبقه وسط»، شهاب حسینی ۳۸ نقش متفاوت را برعهده داشت که تصاویر در ارتباط با آن شخصیت ها می توانست تبلیغات مثبت فراوانی را سبب شود. در صورتیکه تنها به استفاده یک عکس از آن فیلم بعنوان تبلیغ در سطح شهر بسنده شد.
عکاس فیلم «آلزایمر» اضافه کرد: برخی عقیده دارند عکاسی فیلم دیگر مرده است ولی این باور اشتباه است؛ یادم می آید در اواسط دهه هشتاد برای نخستین بار در فیلم «مزرعه پدری» از دوربین دیجیتال استفاده کردم که برای من ریسک بزرگی به شمار می رفت.
وی افزود: باید توجه داشت همه زوایایی که عکاس تدارک می بیند، عیناً مشابه فیلم نیست. بعلاوه که او بخش در ارتباط با پشت صحنه را هم پوشش می دهد. افزون بر این، خلاقیت در حیطه عکاسی خیلی مهم است و به این علل است که اعتقاد دارم عکاسی فیلم هیچ وقت نمی میرد.
عکاس فیلم نمایانگر تجربه تهیه کننده
عابدی اضافه کرد: دلیل اهمیت خواندن فیلمنامه برای من اینست که از کلیت فیلم و کاراکترها به تحلیل برسم و متوجه شوم برای هر کدام به چه میزان تمرکز نیاز دارم. ضمن اینکه زمانیکه فیلمنامه ای را مطالعه می کنم، متوجه می شوم کدام قسمت ها احتیاج به عکس دارد.
وی با یاد کردن از اکبر عالمی بیان نمود: عالمی در این حوزه دریای دانش بود و همواره از او می آموختم. متاسفانه او را در دوران کرونا از دست دادیم. اگر امروز عالمی در جمع ما حاضر بود من بسیار از دانش او استفاده می کردم.
وی ضمن اشاره به اهمیت نگاه تهیه کننده ها، بیان نمود: به جهت اینکه متوجه میزان حرفه ای بودن یک تهیه کننده شویم کافی است ببینم عکاس انتخاب شده برای یک فیلم چه میزان حرفه ای و با تجربه است چون که این انتخاب نشان دهنده این امر است که تهیه کننده چه میزان به فکر تبلیغات اکران است.
ماندن در سینما اهمیت دارد
وی در رابطه با چگونگی ورود به سینما اظهار داشت: ورود پیدا کردن به سینما چندان دشوار نیست، بلکه باقی ماندن در این فضا است که اهمیت دارد. بارها افرادی را به پروژه های مختلفی معرفی کرده ام، چونکه دارای توانمندی و استعدادی ویژه بودند. اما اکثرا نتوانستند بیشتر از حضور در یک پروژه را تجربه کنند. بسیاری در شرایط کاری نمی توانند موفق عمل کنند. مسیر من چنین بوده است که ابتدا به دنبال آموختن سینما بودم و سپس حضور در فیلم کوتاه و پروژه های مختلف این عرصه را تجربه کردم.
عابدی، اظهار داشت: این فرایند سه سال به طول انجامید. امروزه با یک موبایل هم میتوان فیلم ساخت در صورتیکه فیلمسازی و عکاسی با نگاتیو بسیار دشوار بود. جوان ترها چندان دنبال تجربه های تازه نیستند در صورتیکه فردی همچون علیرضا داوودنژاد فیلم «روغن مار» را با یک گوشی آیفون فیلمبرداری کرد.
وی افزود: عکاس خوب فیلم باید علاوه بر داشتن اطلاعات کافی در زمینه عکاسی، مدیوم سینما و اجزای آنرا هم به خوبی بشناسد. من هنوز هم در آموزشگاه های سینمایی دوره هایی را برای افرادی برگزار می کنم که در رشته بازیگری و کارگردانی تحصیل کرده اند و دوره های مختلف آنرا گذرانده اند. در این کلاس ها در رابطه با ارتباط میان بازیگری با دیگر حوزه ها و خصوصا عکاسی صحبت می کنم. در گذشته بازیگران قبل از بستن قرارداد نام عکاس را جویا می شدند و این مسئله برای آنها اهمیت زیادی داشت چونکه عکس ها بسیار دیده می شدند. البته امروزه عکس فیلم اهمیت بیشتری به لحاظ میزان دیده شدن پیدا کرده چونکه محیط ارائه آن بسیار گسترده تر شده است.
خلاقیت بزرگترین عنصر یک عکاس است
عابدی در رابطه با شاخصهای یک عکس خوب اظهار داشت: اکسپوز درست، نخستین مسئله است و نورسنجی هم باید به درستی انجام بگیرد و این الفبای هنر عکاسی است. نکته بعدی کمپوزیسیون یا کاربندی مناسب می باشد و بعدی مجموعه ای از اکت بازیگر، نورپردازی، صحنه آرایی و شکار آن یک لحظه است که سبب ماندگار شدن یک عکس می شود.
وی افزود: مجموعه ای از عناصر زیبایی شناسانه سبب ساخته شدن یک عکس خوب می شود. ضمن اینکه نورپردازی در عکاسی فیلم، توسط نورپرداز پروژه صورت می گیرد و به همین علت فرایند عکس برداری چندان وقت گیر نیست.
این هنرمند در انتها خاطرنشان کرد: بزگترین عنصری که هر عکاس می تواند در کار خود به آن متکی باشد، بهره گیری از خلاقیت است. عکاس مجانی و ارزان یکی از معضلات این حرفه است. میانگین تعداد عکس ها در گذشته ۴۰ حلقه سی و شش تایی بود در صورتیکه امروز خیلی از عکاسان برای هر جلسه از فیلم تعداد زیادی عکس تهیه می کنند. در شروع ورود فناوری دیجیتال به سینما، نسبت به آن اعتماد کافی وجود نداشت و بنابراین من هم به صورت دیجیتال و هم نگاتیو تصاویری را تهیه می کردم. متاسفانه امروزه روی عکس ویرایش بسیار زیادی صورت می گیرد و حتی اندازه قاب را تغییر می دهند که اتفاقی بسیار غیرحرفه ای است.
منبع: almor.ir
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات کاربران عزیز ال مور در مورد این پست