در گفت وگو با ال مور مطرح شد؛

عکاسی پایه و اساس فیلمسازی است

عکاسی پایه و اساس فیلمسازی است به گزارش ال مور، حسن غفاری عکس را پایه تولید فیلم در نگاه عینیت گرایی و ذهن گرایی برشمرد و بیان کرد عکس در نخستین قدم های شکل گیری فیلم، به کار می آید.


به گزارش ال مور به نقل از مهر، حسن غفاری از چهره های نام آشنای عکاسی مستند مردم نگاری در کشور است. وی تجربه بیشتر از سه دهه عکاسی از موضوعات مختلف مستند، مردم نگاری ایلات و عشایر، اقوام ایرانی و … را در کارنامه خود دارد و سال هاست با مجلات و خبرگزاری های حوزه میراث فرهنگی و گردشگری همکاری می کند. وی در ۲ دوره از جشنواره تلویزیونی مستند هم داور بخش عکس بود و به داوری آثار راه یافته پرداخت. حسن غفاری در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن اشاره به اهمیت عکس بعنوان یکی از مواد خام اصلی پژوهش در سینما، به اهمیت جشنواره تلویزیونی مستند و سطح هنری آن اشاره نمود. غفاری «عکس» را قدم اصلی برای تولید فیلم توصیف کرد و اظهار داشت: میتوان اظهار داشت که عکس، پایه تولید فیلم در نگاه عینیت گرایی و ذهن گرایی است و در نخستین قدم های شکل گیری فیلم، به کار می آید. عکاسی در فیلمسازی شبیه به نردبان برای رسیدن به یک ارتفاع است. از همین رو میتوان گفت پایه و اساس آموزش فیلمسازی، فیلمبرداری، انتخاب سوژه، پژوهش و پژوهش فیلمسازی با عکاسی شروع می شود. این هنرمند عکاس توضیح داد: البته در دوره ای بر مبنای برخی ساده انگاری ها پس از رواج ویدئو و سرآغاز دیجیتال در امر آموزش و تولید فیلم، کار با دوربین عکاسی و تولید عکاسی کنار گذاشته شد اما امروزه، فیلمسازان متوجه شده اند که در همراه شدن با عکاسی علاوه بر ایجاد صرفه اقتصادی، میتوان در ایجاد محتوا از غنای تصویری بیشتری بهره مند شد. علاوه بر این، عکس ها سندی برای چگونگی ساخت فیلم و تبلیغات آن به شمار می روند. وی ضمن برشمردن شاخصهای اصلی هنر عکاسی اظهار داشت: در بین ابزارهایی که مردم نگارها برای جمع آوری مستندات کارهایشان استفاده می نمایند (اعم از عکسبرداری، یادداشت، مصاحبه، جمع آوری اشیا، تکمیل پرسشنامه، تحقیقات میدانی و …)، عکس در موقعیت کامل تر و توانمندتری قرار دارد. عکاسی اتفاقی است که سریع به وقوع می پیوندد و نمایش آن در محیط های دیگر سهل الوصول تر است. علاوه بر این، عکاسی نسبت به دیگر روش های مطالعات میدانی، صادق تر، راستگوتر و ارزان تر است و می تواند اطلاعات محیط را دقیق تر به نمایش بگذارد. وی تصریح کرد: در عکاسی میتوان با استفاده از تنوع لنزی زاویه دید فراتر از چشم را تنظیم کرد و میدان دید وسیع تری به وجود آورد. بنابراین از ظرفیت تصویری بیشتری برای مستندات برخوردار می باشد. برای حفظ راکورد صحنه، گریم، لباس و … هم از عکس کمک گرفته می شود. غفاری اظهار داشت: برای موفقیت در باورپذیری و ایجاد تاثیر فیلم و عکس مستند به پژوهش و پژوهش احتیاج داریم، تاکید و دقت نظر بر جزئیات و ریزه کاری، همراهی کردن موضوع، وابستگی و پیوستگی به مبحث مواردی است که می تواند باعث موفقیت در اثرگذاری بیشتر فیلم و عکس مستند شود. وی با تکیه بر این که عکس، نوعی حافظه تصویری ثانویه است، اظهار داشت: عکس ها ما را یاری می کنند که از خط سیر اصلی پژوهش خود دور نشویم و خروجی تاثیرگذارتری را پیش روی مخاطب قرار بدهیم. علاوه بر این، عکس ها قدرت اسنادی دارند و بنابراین بارها مورد رجوع قرار می گیرند. یادداشت برداری نوشتاری در مشاهده عینی می تواند خطاپذیرباشد و در آن امکان جابه جایی و تغییر جزئیات وجود دارد اما در تهیه مجموعه عکس به منظور یادداشت برداری تصویری صحت و سلامت بیشتری دیده می شود. غفاری ضمن اشاره به جشنواره تلویزیونی مستند، بیان نمود: جشنواره تلویزیونی مستند پس از ۷ دوره برگزاری، توانسته اثرگذار باشد و عکاسان زیادی را برای حضور در این رویداد قانع نماید. این رویداد، در تقویم سالیانه عکاسان قرار گرفته و همه ساله آنها منتظر برگزاری آن هستند. حضور عکاسان در جشنواره تلویزیونی مستند می تواند سرخط هایی برای فیلمسازان مستند و حتی داستانی باشد و آنها را به سوژه های جدیدی برساند. خوشبختانه عکس، تبدیل به یکی از سرشاخه های اصلی و جدی در جشنواره تلویزیونی مستند شده است، چون که تصاویر ارسالی توسط عکاسان حرفه ای انتخاب و داوری می شوند. علاوه براین، تمهیدات خوبی برای نمایش تصاویر ارسالی درنظر گرفته شده است که از آن جمله میتوان به چاپ عکس ها در کتاب جشنواره اشاره نمود. همه این اقدامات نشان داده است که رشته عکاسی، بخش مهمی در جشنواره تلویزیونی مستند است. وی بیان نمود: به شکل معمول، خیلی از این مستندسازان، علاوه بر فیلم، تصاویر خویش را هم برای جشنواره ارسال می کنند. علاوه بر این، تعدادی از عکاسان فعال کشور هم که در طول سال به اقصی نقاط ایران سفر می کنند، تصاویر خویش را به این رویداد ارسال می کنند. این مورد به معنای اینست که جشنواره تلویزیونی مستند پذیرای فرهنگ های متنوع ایران، سلیقه های مختلف هنری، ژانرها و نگاه های متفاوت هنرمندان است. غفاری در انتها با تکیه بر این که روش برگزاری خیلی از جشنواره ها تکراری شده و باید تغییراتی در آیین نامه جشنواره ها ایجاد شود، اظهار داشت: به یاد دارم که سال قبل مقرر شد تغییرات اساسی در فراخوان و آیین نامه جشنواره ایجاد شود. تاکید شد که بخش مهمی از تمرکز جشنواره باید بر مجموعه عکس ها با محوریت موضوعات مهمی همچون طبیعت، مسائل اجتماعی، مردم نگاری، معماری و … معطوف شود. از سویی دیگر روش برگزاری چنین رویدادهایی و روبه رو شدن با سلیقه عکاسان در دنیا تغییر یافته است. به نظرم اگر جشنواره به سمت پروژه های باز انتخاب عکاسان از سراسر کشور و پشتیبانی از آنها به منظور تکمیل کارهای نیمه تمام شان برود میتوان اتفاقات بهتری را رقم زد و ایده های جذاب تری را ارائه نمود. اگر جشنواره بتواند بخشی را بعنوان پشت صحنه فیلمهای مستند ایجاد بکند و از راه عکس به جریان ساخته شدن فیلمهای مستند بپردازد، می تواند پیوند محکم تر و قوی تری را بین بخش عکس و فیلم برقرار کند.


منبع:

1403/06/21
13:07:23
0.0 / 5
138
تگهای خبر: آموزش , تبلیغات , تولید , جشن
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات کاربران عزیز ال مور در مورد این پست
نظر شما در مورد این مطلب ال مور
نام:
ایمیل:
نظر شما:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۲
Almor
almor.ir - حقوق سایت ال مور محفوظ و متعلق به مالک ال مور است

ال مور

فشن و کالاهای لوکس