هنرهای تجسمی در هفته ای كه گذشت؛

شروع راه تجسمی فجر

شروع راه تجسمی فجر به گزارش ال مور، در هفته ای که گذشت، بعد از بیانیه کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و اتحادیه اروپا، طرحی با عنوان میراث اجدادی در فضای مجازی فراگیر و تبدیل به یک واکنش عمومی شد.



خبرگزاری مهر -گروه هنر-آزاده فضلی؛ هنرهای تجسمی یکی از عرصه های هنری در کشورمان است که نسبت به دیگر هنرها امکان بروز و واکنش سریع به اتفاق ها را دارد اما عموماً نسبت به دیگر هنرها همچون سینما و موسیقی، مهجور واقع می شود.
در گزارش پیش رو درصدد هستیم تا گوشه ای از این مهجور بودن را جبران نماییم. هرچند جمعه ها روز تعطیل شمرده می شود اما در این روز، نمایشگاه های هنرهای تجسمی شروع به کار می کنند و هنرمندان تجسمی شامل نقاشان، مجسمه ‎سازان، عکاسان، تصویرسازان، گرافیست ها، خوشنویسان و … تلاش ها و کارهای اخیر خودرا در قالب یک نمایشگاه هنری به منصه ظهور می گذارند.
«آدینه» روز نانوشته آغازین بر نمایشگاه های هنری است و البته که به سبب تعطیل بودن بیشتر مشاغل، فرصتی مغتنم برای تماشای این آثار هنری توسط اقشار مختلف مردم را فراهم می آورد.
بر این اساس، در سلسله گزارش های «هنرهای تجسمی در هفته ای که گذشت» نگاهی به اتفاقات هنرهای تجسمی هفته و همین طور برخی نمایشگاه ها و رویدادهای هفته خواهیم داشت.

طوفان سنوار جان گرفت

در هفته ای که گذشت، بعد از حمله رژیم صهیونیستی به لبنان و شهادت سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان و بعد از آن عملیات «وعده صادق ۲» و شهادت یحیی سنوار رییس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین و مغز متفکر عملیات «طوفان الاقصی» در هفتم اکتبر ۲۰۲۳، هنرمندان طراح گرافیک ساکت ننشستند و طرح هایی به یاد و با موضوع سیدحسن نصرالله و ادامه نهضت او، عملیات هفتم اکتبر و «وعده صادق» و همین طور شهادت یحیی سنوار ترسیم کرده اند. «گرافیک» از آن دسته هنرهایی است که همیشه در خدمتِ مواجهه با موضوعات سیاسی و اجتماعی بوده و می تواند در راه مبارزات مؤثر باشد.

مسعود نجابتی، محمدرضا دوست محمدی، حامد مغروری، مهدی مصطفوی و علی مصطفوی همچون این هنرمندان است.

اولین شورای هنر دولت جدید و ابقای ایمانی خوشخو

اولین جلسه شورای هنر در دولت چهاردهم، روز دوشنبه ۳۰ مهر به ریاست سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و با حضور اعضاء این شورا اجرا شد.
یکصد و هشتمین جلسه شورای هنر با حضور رئیس، دبیر و اعضاء این شورا در عرصه وزارتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حالی انجام شد که در این نشست ضمن بررسی فعالیت شورا در سالهای قبل، بر تقویت جایگاه و اثرگذاری آن در فضای فرهنگی و هنری کشور نیز تاکید گردید.
در این جلسه محمدحسین ایمانی خوشخو با رأی اعضا، به عنوان دبیر شورای هنر انتخاب و در مسئولیت دبیری این شورا ابقاء شد. اعضاء شورای هنر در ادامه این جلسه در مورد راه های تقویت شورا هم اندیشی کردند.

طوفانی برای اسطوره های مقاومت فلسطین و لبنان

نمایشگاه «همچنان؛ طوفان» متشکل از آثار ۸۰ هنرمند از پنج قاره و ۲۳ کشور جهان، عصر دوشنبه ۳۰ مهر در گالری خانه حوزه هنری شروع به کار کرد.
در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه که آثار ۴۷ هنرمند از کشورهای امارات متحده عربی، فلسطین، استرالیا، کانادا، کلمبیا، مصر، اسپانیا، آلمان، ایالات متحده آمریکا، لبنان، اندونزی، عراق، ایتالیا، اردن، کویت، لیبی، مالزی، هلند، نروژ، عمان، پاکستان، پرتغال، انگلستان و اروگوئه و همین طور ۳۳ هنرمند ایرانی روی دیوار رفته است، چهره هایی چون محمدمهدی دادمان رییس حوزه هنری، سیدامیرناصر جاوید معاون امور بین الملل حوزه هنری، سیدعلی میرفتاح، محمدحسین نیرومند، علی اصغر یوزباشی، شهاب الدین شکیبا، میکائیل براتی، محمدرضا دوست محمدی و … حضور داشتند.
نمایشگاه «همچنان؛ طوفان» شامل آثار متنوعی در حیطه طراحی گرافیک و در شاخه های طراحی پوستر و تصویرسازی است و ۱۰ اثر تایپوگرافی و ۳ اثر گرافیتی نیز در بین آنها به چشم می خورد.

در افتتاحیه این نمایشگاه، سیدعلی میرفتاح با اشاره به سمی که هر روز از طرف رسانه ها وارد زندگی مردم می شود، اظهار داشت: یکی از راه هایی که می تواند اثر این رسانه ها را خنثی کند، استفاده از هنر و زبان هنر به مفهوم عام است که راه های دراز را کوتاه می کند، چونکه ما با دشمنی عجیب و پیچیده درحال جنگ هستیم.
صابر شیخ رضایی نمایشگاه گردان این نمایشگاه نیز به مهر اظهار داشت: بواسطه ارتباطاتی که با هنرمندان بین المللی دارم و آشنایی و مراوداتی که با هنرمندان ایرانی طی سالیان گذشته شکل گرفته بود، به ذهنم رسید که خوب است در شرایطی که رسانه های بدنه دنیا با انواع ساز و کارهای تبلیغاتی، اتفاقات غزه را بایکوت و تحریم خبری کرده اند و حتی جنایات رژیم اشغالگر را نرمال سازی می کنند، با تمرکز بر عمده وقایعی که به سرعت یکی بعد از دیگری در یک سال بعد از «طوفان الأقصی» رخ داد، به گونه ای نقطه گذاری کنم و با بوجودآوردن تأمل، روایت هنرمندان را شاهد باشیم.
علاقه مندان می توانند به مدت یک ماه، از شنبه تا چهارشنبه، در ساعات ۹ تا ۱۸ به آدرس خیابان سمیه، نرسیده به خیابان حافظ، پلاک ۲۵۷، گالری خانه، مراجعه و از آثار بازدید نمایند.

پاسخ گرافیکی به یک ادعا درباره ی جزایر ایرانی

در بیانیه پایانی نشست کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و اتحادیه اروپا، ادعای مضحکی مقابل جزایر سه گانه ایرانی با نادیده گرفتن اسناد حقوق بین الملل عنوان شد. در قسمتی از این بیانیه با اتخاذ موضعی خصمانه مقابل تهران و با نادیده گرفتن اسناد حقوق بین الملل در این خصوص، مالکیت ایران بر جزایر مذکور نقض تمامیت سرزمینی امارات و اصول منشور سازمان ملل ادعا شده است!
پس از این بیانیه، تازه ترین دیوارنگاره میدان ولیعصر (عج) با طرحی از خلیج همیشه فارس و سه جزیره ایرانی سحرگاه سه شنبه اول آبان رونمایی گردید. روی این دیوارنگاره که محصول خانه طراحان انقلاب اسلامی است، قطعه شعر «تو میراث اجداد پاک کنی / جهان تا جهان است خاک منی» نوشته شده است.
این طرح گرافیکی، به میزان بسیار در فضای مجازی فراگیر شده است و هزاران نفر از مردم ایران نسبت به این بیانیه واکنش نشان دادند.

معرفی شورای سیاستگذاری جشنواره تجسمی فجر

نخستین نشست شورای سیاستگذاری هفدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در حالی با حضور محمد خراسانی زاده مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رییس شورای سیاستگذاری جشنواره هفدهم و اعضاء این شورا متشکل از دبیران کل ادوار و بنیان گذاران جشنواره، عصرگاه ۳۰ مهر در موزه هنرهای معاصر تهران انجام شد که هنوز معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی معرفی نشده است!
مدیرکل هنرهای تجسمی در این نشست بیان کرد: قصد داشتیم این جلسه را در خرداد امسال برگزار نماییم اما شهادت رییس جمهور و یاران شهیدشان در اردیبهشت امسال، مانع از برگزاری جلسه در زمان قرار شد. در ادامه هم به احترام تغییر دولت، صبر کردیم تا وضعیت مدیران وزارت فرهنگ در دولت چهاردهم مشخص و مبنی بر رویکرد ایشان، اقدام گردد. از آنجائیکه وزیر فرهنگ در یکی از مصاحبه های اخیرشان اشاره داشتند که تغییر و تحولات وزارت خانه تا پایان مهر، نهایی خواهد شد، تا این زمان هم دست نگه داشتیم اما باتوجه به فشردگی امور و فرصت اندک باقی مانده تا شروع هفدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر، امکان درنگ بیشتر وجود نداشت و در نهایت، تصمیم به برگزاری جلسه شورای سیاستگذاری فجر هفدهم گرفتیم.
مجتبی آقایی، محمدعلی رجبی دوانی، علی اشرف صندوق آبادی، امیر عبدالحسینی، مصطفی گودرزی و سیدعباس میرهاشمی به عنوان اعضاء شورای سیاستگذاری هفدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر معرفی گشتند.

معاون هنری در انتظار استعلام!

سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه بازدید از چهل و یکمین جشنواره فیلم کوتاه تهران در جواب پرسش خبرنگار مهر بر اساس زمان معرفی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توضیح داد: من شهریور که به وزارت ارشاد آمدم طبعاً ۲ هفته اول مشغول بررسی وضعیت جاری بودیم. درنتیجه با مجموعه مدیران و معاونان دوره قبل گفت و گو کردیم و با نزدیک به ۴۰- ۵۰ نفر صحبت حضوری داشتم تا وضعیت دوره ی جدید و نیروها و مدیران دوره قبل را بیشتر بشناسم. حدودا از میانه شهریور من وارد تغییرات و انتصابات شدم. در مهر ماه ما وارد انتصاب معاونان و مدیران تخصصی خودمان شدیم. مسلماً از قبل هم گفت و گو و بررسی ها انجام شده بود. من قبل تر هم اعلام نموده بودم که تا اواخر مهر ما انتصابات را تمام می نماییم و نگاهمان این بود که مسیر به این شکل پیش می رود. جریان قانون مشاغل حساس در این دوره تصویب شده و لازم الاجرا است در نتیجه مراجع استعلام از ۲ به ۳ بالا رفته است. تراکم استعلام ها در وزارتخانه های دیگر نیز بالا بود، شرایط کشور نیز در وضعیت خاصی قرار دارد.
صالحی با اشاره به این که برای معرفی معاون هنری منتظر استعلام هستند، اظهار داشت: با وجود تمام این مسائل حالا معاون فرهنگی، معاون مطبوعاتی، رییس سازمان سینمایی، مدیرعامل ایرنا و … منصوب شده اند. چند مجموعه دیگر مانند معاون هنری نیز از جانب ما معرفی شده اند و الان منتظر استعلام ها هستیم. ابتدا فکر می کردیم که این پروسه کوتاه تر باشد اما من این عذرخواهی را بابت تأخیر معرفی افراد بدهکارم و امیدوار هستم به زودی مجموعه دوستان در دولت چهاردهم تکمیل شود.
آغاز نمایشگاه های هنری در آدینه
نمایشگاه «پاره های یاد» در گالری شیرین، نمایشگاه «چراغ از بهر تاریکی نگه دار» در گالری پروژه های آران، نمایشگاه «اسرار شاهنامه» در گالری سیحون، نمایشگاه «خلقت بی زمان» در آرت سنتر، نمایشگاه نقاشی های مهدی حسینی در نگارخانه هور، نمایشگاه «هفت آسمان را در بر درم» در گالری هفت ثمر، نمایشگاه «تن زدوده» در گالری شمیس و نمایشگاه نگارگری «تجلی عشق» در گالری گویا، همچون نمایشگاه هایی است که روز جمعه ۴ آبان افتتاح می شوند.


منبع:

1403/08/05
09:39:57
0.0 / 5
17
تگهای خبر: تبلیغات , جشن , جشنواره , زندگی
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات کاربران عزیز ال مور در مورد این پست
نظر شما در مورد این مطلب ال مور
نام:
ایمیل:
نظر شما:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۱
Almor
almor.ir - حقوق سایت ال مور محفوظ و متعلق به مالک ال مور است

ال مور

فشن و کالاهای لوکس