گفتگوی مهر با مدیر خانه عكاسان ایران؛
تمرکز جایزه عکس سوره بر مشکلات نسل زد اسکن نگاتیوهایی که کپک داشتند!
ال مور: سیداحسان باقری مدیر خانه عکاسان ایران با تأکید بر مراحل پایانی اسکن نگاتیوهای موجود در خانه عکاسان، بیان کرد تعدادی از تصاویر موجود در گنجینه شاید روزی مورد توجه نبوده اند اما باارزش هستند.
خبرگزاری مهر-گروه هنر-آزاده فضلی؛ خانه عکاسان ایران در شهریور ماه ۱۳۷۳ با هدف تحکیم و تقویت مبانی فرهنگ و ارتقا کیفی هنر عکاسی و سواد بصری، فراهم آوردن زمینه های مناسب برای رشد و تعالی هنرمندان و برانگیختن ذوق عکاسی در افراد علاقمند جامعه فعالیت خودرا شروع کرد. این مرکز که یکی از بخش های موثر در عرصه هنری به حساب می آید، با برخورداری از معاونت های فرهنگی و آموزش و پژوهش و تولید و دفاتر ستادی چون روابط عمومی و بین الملل و دفتر خردسالان و نوجوانان و خودکفایی مجری کارهای فرهنگی و هنری در رابطه با اهداف یاد شده است. انتشارات خانه عکاسان ایران بمنظور جاودانه کردن آثار هنرمندان عکاس و افزایش سواد بصری جامعه مبادرت به چاپ آثار عکاسی در قالب های مختلف همچون کتاب کارت پستال کاتالوگ و پوستر و … کرده است. کلیه مراحل اجرائی انتشارات شامل طراحی صفحه آرایی و نظارت و چاپ توسط همین بخش صورت می گیرد.
محورهای کاربردی در خانه عکاسان ایران چندین جنبه مهم را شامل می شود که به توسعه عکاسی و فرهنگ بصری در کشور کمک می نماید. در چند سال اخیر نسبت به رویکرد و عملکرد خانه عکاسان ایران ابهاماتی پدید آمده بود که برای روشن شدن تعدادی از این ابهامات و آشنایی با کارها و برنامه های جدید این مرکز با احسان باقری مدیر خانه عکاسان ایران گفتگویی داشتیم که مشروح آنرا در ادامه می خوانید.
اسکن ۳۰۰۰ نگاتیوهای آرشیوی خانه عکاسان به کجا رسید؟
سید احسان باقری مدیر خانه عکاسان ایران در گفتگو با خبرنگار مهر درباره ی پروژه ساماندهی و اسکن تصاویر آرشیوی خانه عکاسان ایران، توضیح داد: زمانی که من به حوزه هنری آمدم، بایگانی خانه عکاسان ایران وضع بسیار بدی داشت و قارچ و کپک ها به جان نگاتیوها افتاده بودند و درحال از بین بردن آنها بودند. حوزه هنری هم بودجه ای برای اسکن کردن تصاویر آرشیوی نداشت اما امروز و بعد از گذشت چند سال، همه نگاتیوهای آرشیوی خانه عکاسان ایران به نسخه های دیجیتالی تبدیل گشته اند و ۲ سال است که پروسه گویاسازی شان شروع شده است.
موضوعاتی که مربوط به انقلاب اسلامی هستند، گنجی تمام ناشدنی هستند و می توان به دفعات و با زاویه دید جدید به آنها پرداخت وی بیان کرد: حالا حدودا نیمی از نگاتیوها و اسلایدهای آرشیوی خانه عکاسان ایران گویاسازی شده اند و قرار بر این است که پروسه گویاسازی مجموعه نگاتیوها و اسکن های خانه عکاسان ایران در سال ۱۴۰۴ تمام شود.
باقری در توضیح واژه گویاسازی اسکن ها اظهار داشت: گویاسازی مرحله ای است که افراد علاقمند بعد از آن می توانند در وضعیت خاص و برمبنای سیاستهای حوزه هنری، به نگاتیوها و اسکن های خانه عکاسان ایران دسترسی پیدا کنند؛ البته من معتقدم که خانه عکاسان ایران و اساساً گنجینه هر مرکز هنری، نباید خام فروشی کند. گنجینه این مرکز هنری، ماده خامی است که پیش از آنکه در دسترس همگان قرار بگیرد، باید برایش ارزش افزوده ایجاد شود؛ مانند تولید مواد پتروشیمی از نفت خام.
وی اشاره کرد: خانه عکاسان ایران باید قبل از آنکه مواد خامش را در دسترس عموم قرار بدهد، با آن نمایشگاه کتاب و دیگر محصولات جدیدی را تولید نماید.
برخی از تصاویر موجود در گنجینه خانه عکاسان ایران روزی شاید مورد توجه نبوده اند اما گنجینه در حقیقت همین است که زمان آنرا باارزش و کمیاب می کند
مدیر خانه عکاسان ایران همین طور بیان کرد: استفاده عموم از گنجینه خانه عکاسان ایران که شامل ۳۰۰ هزار فریم نگاتیو و البته بخش جدید تولید شده در دوران دیجیتال است، باید به مرور صورت گیرد.
وی با اعلان اینکه بعد از تکمیل پروسه گویاسازی محلی برای جستجوی محققان و هنرمندان خواهیم داشت، اظهار داشت: تعدادی از تصاویر موجود در گنجینه خانه عکاسان ایران روزی شاید مورد توجه نبوده اند اما گنجینه در حقیقت همین است که زمان آنرا باارزش و کمیاب می کند. قسمتی از آنها، برگ های زرینی از خاطرات تصویری ایران عزیز هستند و بخشی خاطرات حوزه هنری که آن روز در حد ثبت یادگاری بوده اند اما ممکنست امروز مفهوم دیگری پیدا کرده باشند.
باقری عنوان کرد: شکل کار و هنر در عرصه هنری زمان بر و عمیق و کمتر از جنس رسانه است و برای همین است که در طول سالیان، این مرکز همیشه تولیداتی متفاوت و اثرگذار داشته است.
وی در بخش دیگری از گفتگو درباره ی چگونگی برگزاری نمایشگاه های خانه عکاسان ایران توضیح داد: خانه عکاسان ایران نمایشگاه هایی را باتوجه به رویدادها و اتفاقات مهم جامعه برگزار می نماید و در حقیقت مناسبت ها، یکی از بهانه های برگزاری نمایشگاه در عرصه هنری است. همه نمایشگاه های خانه عکاسان ایران برنامه ریزی شده هستند و این یعنی ممکنست که رویدادها و اتفاقات اولویت های نمایشگاه ها را تغییر بدهند یا آنها را تقویت نمایند اما به هر حال هیچ نمایشگاهی بدون برنامه ریزی در عرصه هنری برگزار نمی گردد. این مرکز گاهی با بهره گیری از آثار آرشیوی اش، نمایشگاه هایی را برگزار می کند؛ بایگانی فرآیندی که به مرور زمان تکمیل می شود و در نهایت به تولید یک محصول منتج خواهد شد.
مدیر خانه عکاسان ایران اظهار داشت: تولید نمایشگاه های محتوایی قسمتی از کار ما در خانه عکاسان ایران است. این خانه هنری رسالت خودش را پرداختن به عکس در بستر موضوعات مهم انقلاب اسلامی می داند و طبعاً تلاش می کند که در کنار برگزاری نمایشگاه هایی با موضوعات جدید، به مطالبی بپردازد که شاید بارها به روشی سردستی تکرار شده باشند اما جای عمق بخشی، کار بیشتر و نگاه از منظری دیگر دارند.
وی اشاره کرد: خانه عکاسان ایران معتقد می باشد که عناوینی که مربوط به انقلاب اسلامی هستند، گنجی تمام ناشدنی هستند و می توان به دفعات و با زاویه دید جدید به آنها پرداخت.
خانه عکاسان ایران رسالت خودش را پرداختن به عکس در بستر موضوعات مهم انقلاب اسلامی می داند و طبعاً تلاش می کند که در کنار برگزاری نمایشگاه هایی با موضوعات جدید، به موضوعات بپردازد
مدیر خانه عکاسان ایران در ادامه اظهار داشت: خانه عکاسان ایران در طی زمان دستخوش تحولات و تغییرات شده است، این مرکز هنری در این دوره از عمر خودش با کمبود نیروی انسانی متخصص و کارشناس رو به رو شد اما در سالیان اخیر تلاش نموده که این کمبود را به صورت های دیگری رفع کند. افرادی اعضاء شورای تخصصی خانه هستند و یا در دفتر مطالعات عکاسی خانه فعالیت می نمایند، شورای تخصصی و دفتر مطالعات خانه عکاسان ایران اسناد را تهیه و نمایشگاه ها و برنامه های مهم راهبردی را برنامه ریزی می کنند. خانه عکاسان ایران با وجود مشکل کمبود نیروی کارشناس و متخصص، ساختاری پویا دارد اما با ایده آل ها فاصله دارد.
وی به بودجه خانه عکاسان ایران اشاره و بیان کرد: خانه عکاسان ایران در سالیان اخیر به نسبت سالهای قبل از نظر بودجه ای وضعیت بهتری داشته است و هم زمان رشد زیادی هم در هزینه هایش پیش آمده است برای اینکه عکاسی با ابزار ارتباط دارد و تاثیر زیادی از تورم می پذیرند. خانه عکاسان ایران در سالیان متمادی تلاش نموده تا فعالیت هایش را بر طبق وظایف ذاتی خود با رویکرد فرهنگی جدید تطبیق دهد که برمبنای اولویت های حوزه هنری و تأکید بر سه مورد یعنی مباحث «فرا تهران»، «کودک و نوجوان» و «تولید» تمرکز کرده ایم. همچنین، خانه عکاسان ایران روی تولید مجموعه های عکس تمرکز دارد و کارهای مبتنی بر فراتهران را در اولویت قرار داده است.
گرنت عکس سوره تاثیرگذارتر از یک جشنواره عکس
باقری اظهار داشت: با تأکید بر موضوعات مربوط به نوجوانان و جوانان، خانه عکاسان ایران، «جایزه عکس سوره» یا «گرنت عکس سوره» را با موضوع نوجوانان برگزار کرد که آبان ماه ۱۴۰۳ برگزیدگان خودرا معرفی نمود. نکته مهم این است که رویدادهای در رابطه با گرنت (کمک هزیه ای با هدف پشتیبانی از تولید) خیلی تاثیرگذارتر و حرفه ای تر از جشنواره هاست، چونکه جشنواره ها فقط روی شناسایی و رشد استعدادها تأکید می کنند ولی گرنت ها کمک می کنند که افراد مستعد خودشان را اثبات کنند و سپس با همکاری اساتید راهنما، پروژه هایشان را تکمیل کنند. فراخوان گرنت عکس سوره در دو بخش زیر ۲۴ سال و بالای ۲۴ سال اعلام گردید و در اولین دوره خود مجموعه عکسهایی با تمرکز بر مشکلات نسل «زد» جمع آوری شده است.
در اولین دوره «گرنت عکس سوره» مجموعه عکسهایی با تمرکز بر مشکلات نسل «زد» جمع آوری شده است
وی با اعلان اینکه مسیر «گرنت عکس سوره» ادامه دار است، توضیح داد: در فصل اول این مسیر، نمایشگاه عکسهایی ناب از ناهنجاری ها و تهدیدهای پنهان جامعه را که کمتر به چشم مسئولان (مسئولان سازمان تبلیغات) می آید، بازگو کند و در حقیقت در این مرحله، نگاهی سلبی به چالش های نسل زد داریم؛ در این راه تلاش داریم مشکلات نوجوانان را شناسایی کند و به گوش مسئولان برساند و البته برخی مجموعه عکس ها نیز بر نوجوانان الگو و پیشرو نسل زد تمرکز دارد.
توجه به زیست بوم فرهنگی استانها در قالب عکس در بحث فراتهرانی
مدیر خانه عکاسان ایران با اشاره به مباحث فراتهرانی این مرکز، اظهار داشت: در بحث فرا تهران نیز، خانه عکاسان ایران روی مجموعه تصاویر زیست بوم فرهنگی استانها تمرکز خواهدنمود که در قدم اول استان سمنان که کمتر به آن پرداخته شده، مورد توجه قرار گرفته است که عکس ها برمبنای سند اولیه زیست بوم استان سمنان جمع آوری شده است. در این مجموعه عکس ها علاوه بر تمرکز بر میراث فرهنگی و بناهای تاریخی، به معرفی آداب و رسوم، مراسم ها و سند فرهنگی زیست بوم هر کدام از مناطق و خطه های کشورمان می پردازیم. خانه عکاسان ایران برای تولید محتوای این مجموعه کتاب ها، از عکاسان استانهای مختلف بهره می برد که ممکنست که برخی از این عکاسان، قبل از این با حوزه هنری کار نکرده باشند.
وی اشاره کرد: خانه عکاسان ایران در نظر دارد در سال ۱۴۰۴، برنامه جدیدتر و متفاوتی را برای مدرسه عکاسی ایران داشته باشد تا به نیازهای جدید جامعه پاسخ مناسب بدهد. خانه عکاسان ایران نمایشگاه های فرا تهران بیشتری را در سال آینده برگزار خواهدنمود و اگر بتواند پروسه برگزاری رویداد گرنت عکس سوره را ادامه بدهد، می تواند بر طبق فصل های مختلف آن، نمایشگاه های متفاوتی را رقم بزند.
باقری در آخر گفتگو، درباره ی کارهای عکاسانه خودش یعنی مجموعه آثار شاخص صحنه پردازی شده به خبرنگار مهر اظهار داشت: الان، با حمایت حوزه هنری روی مجموعه ای با عنوان «جمعیت» کار می کنم؛ این مجموعه به موضوع تحدید نسل پرداخته و تلاش دارد آینده آماری تکان دهنده جمعیت در ایران را به مخاطبان نشان دهد. مجموعه عکس مذکور به پیشنهاد رییس ستاد ملی جمعیت و دفتر جمعیت وزارت بهداشت شروع شد و با حمایت حوزه هنری و بعد از برگزاری جلسات گوناگون و انجام بررسی های میدانی آغاز شد.
منبع: ال مور
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات کاربران عزیز ال مور در مورد این پست
نظر شما در مورد این مطلب ال مور
نام:
ایمیل:
نظر شما:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۲