آیا ایستگاه های سنجش صوت نشاندهنده میزان آلودگی صوتی تهران است؟
به گزارش ال مور كارشناس صوت شركت كنترل كیفیت هوای تهران با اشاره به اینكه نحوه تفسیرها از ایستگاه های سنجش صوت اشتباه است، اظهار داشت: درست است كه وضعیت كلی آلودگی صوتی شهر تهران فراتر از حد استاندارد است اما نمی توان بر مبنای نتایج ایستگاه های سنجش صوت وضعیت كل شهر تهران را قضاوت كرد.
الهام كریمی در گفتگو با ایسنا افزود: امكان دارد با فاصله گرفتن از منبع صدا میزان آن كم شود یعنی اگر خانه كسی كنار معبر اصلی مانند بزرگراه باشد میزان صدا زیاد است و هر چه خانه كسی از بزرگراه ها دورتر باشد میزان صدا كمتر می شود.
وی با اشاره به اینكه اغلب دستگاه های سنجش صوت پایتخت در نزدیكی بزرگراه ها نصب شده اند، اظهار داشت: شاخص آلودگی صوتی بزرگراه های شهر تهران حدود ۷۰ تا ۸۰ دسی بل است و با عنایت به این كه ۷۰ درصد كاربری های مجاور بزرگراه ها حالا مسكونی است این میزان آلودگی صدا فراتر از حد استاندارد است.
این كارشناس صوت شركت كنترل كیفیت هوای تهران اضافه كرد: اگر یك ایستگاه سنجش صوت در یك منطقه شرایط «آزاردهنده» یا «خطرناك» را نشان دهد، به مفهوم آلودگی صوتی در تمام آن منطقه نیست و چنین تفسیری نادرست است چونكه آلودگی صوتی، محلی است و یك دستگاه میزان صدا را در نقطه ای كه قرار دارد، نشان داده است.
وی افزود: بیشتر دستگاه های سنجش صوت را نزدیك بزرگراه ها نصب كرده ایم چون هدف ما مقایسه نتایج با مدل سازی آلودگی صدا و به دست آوردن یك دید كلی از وضعیت شهر تهران است ازاین رو لازم است ایستگاه های سنجش صوت در نزدیكی بزرگراه ها قرار گیرند.
این كارشناس صوت شركت كنترل كیفیت هوای تهران در بخش دیگری از صحبت های خود درباره راهكارهایی كه می تواند بر كاهش آلودگی صوتی در بزرگراه ها مؤثر باشد، اظهار داشت: یكی از راهكارها پیشگیری است یعنی اگر قرار باشد ساخت و سازی صورت گیرد بین منطقه مسكونی و بزرگراه فاصله مناسبی در نظر گرفته شود همینطور در آن فاصله می توان از پوشش گیاهی برای كاهش صدا بهره برد.
كریمی تاكید كرد: عمده ترین راهكار ما برای كاهش آلودگی صوتی اجرای «مبحث ۱۸ مقررات ملی ساختمان ایران» است. این مبحث شامل استفاده از پنجره های چند جداره استاندارد، استفاده از جاذب های صوت در دیوارهای داخلی و رونمای ساختمان و جانمایی اتاق ها به شكلی است كه اتاق هایی مانند اتاق های خواب و مطالعه كه احتیاج به سكوت بیشتری دارند، در طرف معبر با تردد بالاتر قرار نگیرند و در سمت معابر كم ترددتر مانند كوچه باشند تا صدای كمتری را دریافت نمایند.
وی افزود: راهكارهای دیگری هم وجود دارد مانند استفاده از دیوار صوتی، پوشش گیاهی، آسفالت متخلخل، رعایت حریم صوتی، محدودیت سرعت داخل بزرگراه ها و... كه می توانند بر كاهش صدا مؤثر باشند. استفاده از خودرو ها و موتورسیكلت های برقی و هیدرولیك كه از فناوری بالاتری برخوردار می باشند هم می تواند كمك نماید.
كریمی در انتها درباره تأثیرات شاخصهای بالای صوتی بر انسان ها اظهار داشت: شاخص صوتی «آزاردهنده» سبب بروز ناراحتی های عصبی، خشم، بی خوابی و عدم تمركز می شود. این شاخص در حدی بالاتر یعنی شرایط «خطرناك» در مواجهه طولانی مدت سبب بروز صدمه های جسمی مانند فشارخون، ناراحتی های قلبی و اختلال در شنوایی هم می شود.
طبق بررسی های ایسنا طی بررسی های انجام شده از ۱۴ بهمن تا ۱۸ بهمن از ۳۳ ایستگاه ثابت سنجش صوت شهر تهران ۳ تا ۴ ایستگاه روزانه شرایط سالم، ۳ تا ۵ ایستگاه شرایط نامناسب برای كودكان و بیماران، ۱۱ تا۱۲ ایستگاه شرایط آزاردهنده و ۱۳ تا ۱۵ ایستگاه شرایط خطرناك را نشان می داد.
آلودگی صوتی در حدود ۱۳ ایستگاه به صورت ثابت در وضعیت خطرناك قرار داشت كه می توان به ایستگاه های حكیم، همت، شهید گمنام، میدان نماز، میدان خراسان، نواب صفوی، میدان الغدیر، نیرو هوایی، منطقه ۱۸، بعثت، آذری و بزرگراه افسریه اشاره نمود همینطور آلودگی صوتی حدود ۱۱ ایستگاه به صورت ثابت در وضعیت آزاردهنده قرار داشت كه می توان از بین آنها ایستگاه های شهران، میدان تهرانسر، میرداماد، میدان بهاران، هلال احمر، مترو، ستاد بحران ۱۲، آریاشهر و تجریش نام برد.
ایستگاه های منطقه ۲۱، منطقه ۲۲ و میدان المپیك ایستگاه هایی كه در بخش غربی شهر تهران مستقر هستند در اغلب روزهای هفته در وضعیت نامناسب برای كودكان و بیماران بودند. ایستگاه های گلبرگ، محلاتی و اقدسیه در اغلب روزهای هفته در وضعیت مناسب (سالم) بودند.
بر اساس اطلاعات شركت كنترل كیفیت هوای تهران شاخص آلودگی صوت به چهار دسته اصلی تقسیم بندی می شود. بر طبق این تقسیم بندی شاخص كمتر از ۶۰ دسی بل شرایط مناسب (سالم)، بین ۶۰ تا ۶۵ دسی بل شرایط نامناسب برای كودكان و بیماران، بین ۶۵ تا ۷۰ دسی بل شرایط آزاردهنده و بیشتر از ۷۰ دسی بل شرایط خطرناك می باشد.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات کاربران عزیز ال مور در مورد این پست